خبرهای داغ
کدخبر: ۱۶۳۳
تاریخ خبر:

پایان قرعه‌کشی ایران خودرو؛ نتایج چه زمانی اعلام می‌شود؟

با اتمام مهلت ثبت‌نام در طرح فروش اخیر گروه صنعتی ایران‌خودرو، پس از وقفه‌ای چند روزه، قرعه‌کشی این طرح با حضور نهادهای نظارتی برگزار شد.

پایان قرعه‌کشی ایران خودرو؛ نتایج چه زمانی اعلام می‌شود؟

در پی پایان مهلت تعیین شده برای ثبت‌نام در طرح فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو، صبح امروز فرآیند قرعه‌کشی با نظارت نهادهای مسئول آغاز شد. این قرعه‌کشی شامل سه میلیون و ۵۳ هزار و ۱۲۹ نفری بود که درخواست خود را برای خرید خودرو ثبت کرده بودند. 

بعد از یک وقفه یک‌ونیم ساله در اجرای طرح‌های فروش خودروهای سواری توسط ایران‌خودرو و در شرایطی که این خودروساز، در دور اول فروش خودروهای داخلی در اسفند ۱۴۰۱، محصولات خود را تا پایان سال ۱۴۰۲ پیش‌فروش کرده بود، با نهایی شدن قیمت خودرو جدید «ری‌را»، بخشی از ظرفیت تولید سال جاری این شرکت به صورت پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده به سه گروه مختلف متقاضیان عرضه شد. این محصولات شامل خودروهای ری‌را، پژو ۲۰۷ دستی، تارا، راناپلاس، سورن‌پلاس، خانواده هایما و دو مدل خودروی برقی لونا GRE و FAW Bestune NAT بود که طبق اولویت‌بندی و بر اساس مصوبات شورای رقابت و دستورالعمل‌های تنظیم بازار، عرضه شدند.

در این طرح، متقاضیان موظف بودند پس از وکالتی کردن حساب خود نزد یکی از بانک‌های عامل و مسدود کردن مبلغ ۲۳۰ میلیون تومان، از تاریخ ۲۴ تا ۲۹ مرداد ماه از طریق سایت فروش ایران‌خودرو، محصول مورد نظر خود را انتخاب کنند. لازم به ذکر است که شرط وکالتی کردن حساب و واریز وجه، فقط برای متقاضیان عادی بوده و شامل مادران و دارندگان خودروهای فرسوده نمی‌شود.

با پایان مهلت ثبت‌نام، در حالی که مقرر بود حداکثر ظرف ۴۸ ساعت پس از آن، قرعه‌کشی اولویت‌بندی انجام شود، اما به دلیل برخی ابهامات و اشکالات که سازمان بازرسی کل کشور مطرح کرده بود و به منظور بهره‌گیری از امکانات جدید در سامانه، ایران‌خودرو یک مهلت شش روزه اضافی از چهارم تا نهم شهریور ماه در نظر گرفت تا تمامی ثبت‌نام‌کنندگان نوع طرح فروش مورد نظر خود را مجدداً تعیین کنند.

این امکانات جدید در سامانه ثبت درخواست خرید ایجاد شده بود و شامل اطلاعاتی از قبیل کد کلاس محصولات، مشخصات فنی و قیمت فعلی آن‌ها می‌شد تا متقاضیان بتوانند با اطلاعات دقیق‌تر، محصول خود را انتخاب کنند. 

گفتنی است، متقاضیانی که طی این شش روز نسبت به انتخاب روش فروش اقدام نکرده‌اند، به طور پیش‌فرض در دسته متقاضیان فروش فوق‌العاده قرار گرفته و در آن دسته قرعه‌کشی شده‌اند.

با اتمام مهلت مذکور برای تعیین طرح فروش، صبح امروز مراسم قرعه‌کشی با حضور نهادهای نظارتی آغاز شد. بعد از انجام قرعه‌کشی، کار استعلام و دسته‌بندی منتخبان شروع شده و طی روزهای آینده نتایج این قرعه‌کشی علاوه بر انتشار در سایت ایران‌خودرو، از طریق پیامک به اطلاع مشتریان منتخب خواهد رسید.

موعد تحویل خودروهای عرضه شده در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ تعیین شده است. در روش فروش فوق‌العاده، ۹۰ روز پس از واریز وجه و انعقاد قرارداد با شرکت ایران‌خودرو، خودرو به مشتریان تحویل داده خواهد شد. در روش پیش‌فروش، تحویل خودروها بسته به نوع محصول انتخابی و اولویت کسب شده توسط متقاضیان، از چهار تا شش ماه پس از واریز وجه و انعقاد قرارداد خواهد بود. این فرایند مطابق با مصوبه‌های ۴۷۳ و ۵۶۳ شورای رقابت انجام خواهد شد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، تعداد متقاضیان نزدیک به سه میلیون نفر بود. آمارهای نهایی نشان می‌دهند که سه میلیون و ۵۳ هزار و ۱۲۹ نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند. از این تعداد، دو میلیون و ۲۴۵ هزار و ۷۶۴ نفر برای فروش فوق‌العاده و ۸۰۷ هزار و ۳۶۵ نفر برای پیش‌فروش درخواست خود را ثبت کرده‌اند.

طبق آمار، از میان پروفایل‌های ایجاد شده در سایت ایران‌خودرو، ۵۴.۴ درصد از متقاضیان در طرح عادی، ۳۵ درصد در طرح مادران، ۸.۳ درصد در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده و ۲.۳ درصد در طرح خرید خودروهای برقی شرکت کرده‌اند.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
  • پربیننده‌ترین‌ها

  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    وب گردی

      دیگر رسانه ها