خبرهای داغ
کدخبر: ۲۲۹۴
تاریخ خبر:

خبر خوش دولت برای متقاضیان مسکن ملی | وام فوری ۸۰۰ میلیونی دولتی برای خریداران مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد، وام ۸۰۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن، از سوی سرپرست ریاست جمهوری به بانک مرکزی ابلاغ شده است. اما حالا با افزایش سقف وام نهضت ملی مسکن، اقساط ماهانه آن تا چه اندازه افزایش می‌یابد و چگونه می‌توان برای این تسهیلات ثبت نام کرد؟

 خبر خوش دولت برای متقاضیان مسکن ملی |  وام فوری 800 میلیونی دولتی برای خریداران مسکن

متقاضیان تهرانی (زوج‌ها) برای دریافت وام جعاله باید معادل ۲ برابر رقم وام یعنی ۱۹۲۰ برگه اوراق حق‌تقدم وام مسکن (تسه) را خریداری کنند.

بررسی معاملات اوراق حق تقدم نشان می‌دهد قیمت هر برگ حدود ۱۱۴ هزار تومان بوده است. بنابراین متقاضیان دریافت وام خرید مسکن باید حدود ۲۱۸ میلیون تومان در ابتدای کار هزینه کنند.

با توجه به این مسئله از ۹۶۰ میلیون تومان وام خرید مسکن، حدود ۷۴۲ میلیون تومان برای متقاضیان باقی می‌ماند. با این پول می‌توان ۸.۳ مترمربع واحد مسکونی را با نرخ‌های مردادماه امسال خریداری کرد.

این مسئله نشان می‌دهد اثرگذاری وام خرید مسکن به‌طور مستمر در حال کاهش است. طی سال‌های اخیر به دلیل کاهش عرضه مسکن و به تبع آن افزایش تقاضا، افزایش هزینه‌های ساخت و ساز ناشی از تورم و... قیمت مسکن افزایش یافته است.

دولت از سال گذشته در پی رشد تورم عمومی و افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن، سقف تسهیلات مربوط به این بخش را افزایش داد؛ تسهیلات نهضت ملی مسکن یکی از این موارد بود.

اردیبهشت 1402 بود که دولت برای نخستین‌بار اعلام کرد، سقف وام نهضت ملی مسکن را به 550 میلیون تومان افزایش داده و حالا پس از گذشت بیش از یک سال، بار دیگر خبرها حاکی از افزایش مبلغ این تسهیلات است.

هادی عباسی، معاون وزیر راه و شهرسازی در نشستی خبری درباره عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم اظهار کرد: بر اساس ابلاغ مصوبات جلسه هجدهم شورای عالی مسکن، بحث وام ۸۰۰ میلیون تومانی توسط آقای مخبر به بانک مرکزی ابلاغ شده است.

اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن پلکانی است و بنابراین طی دو سال اول، مبلغ اقساط، پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود.

مدت بازپرداخت این وام 20 سال تعیین شده است، اما در صورتی‌که طی دو سال، ساخت واحد‌ها تمام شود، بازپرداخت وام نهضت ملی مسکن نیز به 18 سال کاهش پیدا می‌کند. پرداخت اقساط این وام از زمان تکمیل واحد و تحویل آن به متقاضی آغاز می‌شود.

ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن از همان ابتدا به صورت غیرحضوری انجام می‌شود و نیازی به مراجعه حضوری به هیچ مرکزی نیست. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت saman.mrud.ir ثبت‌نام خود را انجام دهند. اگرچه این روند منوط به اعلام وزارت راه و شهرسازی مبنی بر آغاز دوباره ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن است.

همچنین کسانی که در مراحل قبلی، اطلاعات خود را اشتباه وارد کرده‌اند، می‌توانند بر اساس اعلام رسمی وزارت راه و شهرسازی و با مراجعه به سامانه saman.mrud.ir در بازه‌ای که تعیین می‌شود برای ویرایش اطلاعات در سامانه نهضت مسکن و تغییر شهر انتخابی اقدام کنند.

دولت از همان ابتدا شرایط خاصی را برای متقاضیان نهضت ملی مسکن معین کرد که در غیر این صورت قادر به عبور از غربال وزارت راه و شهرسازی نبودند. این شرایط عبارت بود از:

متقاضیان طرح مسکن ملی و افراد تحت تکفل آنها نباید در پنج سال اخیر مالک هیچ زمین مسکونی یا واحد مسکونی باشند.

متقاضیان نباید از تاریخ 1357/11/27 از هیچ یک از امکانات و تسهیلات دولتی یا عمومی غیردولتی، برای خرید یا ساخت مسکن استفاده کرده باشند. همچنین این افراد از ابتدای سال 1384 تاکنون نباید از سیستم بانکی کشور تسهیلات ساخت یا خرید مسکن دریافت کرده باشند.

متقاضیان طرح مسکن باید متاهل یا سرپرست خانوار باشند. ثبت‌نام مسکن ملی مجردها، در صورتی امکان‌پذیر است که زنان مجرد، بیش از 35 سال و مردان مجرد، بیش از 40 سال داشته باشند.

متقاضی باید در شهر مورد تقاضا حداقل پنج سال سابقه سکونت داشته باشد.

متقاضیان باید توانایی بازپرداخت وام مسکن ملی 1401 را داشته باشند و بتوانند حداقل 400 میلیون ریال در مرحله اول اجرای طرح مسکن ملی سپرده‌گذاری کرده باشند.

 داشتن مسکن یکی از اصلی ترین و اولی ترین نیازهای هر ایرانی است. اصل ۳۱ قانون اساسی به همه مردم این حق را می دهد و بیان می کند که«دولت» موظف است تا با رعایت اولویت برای آن‌ها که نیازمندترند زمینه‌ی اجرای این اصل را فراهم کند. کارگران یکی از گروه‌هایی هستند که به صراحت در این قانون از آن‌ها نام برده شده و کمک به ایجاد مسکن کارگری یکی از وظایف اصلی دولت هاست.

علاوه بر این، ماده ۱۴۹قانون کار بر نقش توأمان دولت و کارفرمایان برای رساندن کارگران بر این حق اساسی تأکید می‌کند. در این ماده آمده: «کارفرمایان مکلفند با تعاونی‌های مسکن و در صورت‌عدم وجود این تعاونی‌ها مستقیما با کارگران فاقد مسکن جهت تأمین خانه‌های شخصی مناسب همکاری کنند و همچنین کارفرمایان کارگاه‌های بزرگ مکلف به احداث خانه‌های سازمانی در جوار کارگاه و یا محل مناسب دیگر می‌باشند.»

در تبصره یک این ماده نیز بر نقش دولت تأکید شده است: «دولت موظف است با استفاده از تسهیلات بانکی و امکانات وزارت مسکن و شهرسازی، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های ذیربط همکاری لازم را بنماید.»

با وجود اینکه قانون به صراحت به این مسئله تاکید کرده است مشاهده می کنیم که دولت ها طی سال های گذشته اقدامی عملی برای مسکن کارگران نداشته است و بیشتر در حد طرح و وعده باقی مانده است. طرح هایی هم که همواره در قالب مسکن کارگران بوده است تاکنون به نتیجه نرسیده است. چندین تفاهم نامه برای مسکن کارگران با نهاد های مختلف منعقد شد که هیچ وقت هیچ جزئیاتی از آن ارائه نشد.

کارگران به دلیل عدم توانایی در تأمین مسکن ملکی به سراغ مسکن اجاره ای می روند و تأمین سهم حداقل ۷۰ الی ۸۰ درصدی مسکن از حقوق دریافتی یک کارگر وی را از تامین مابقی نیازهای ضروری از جمله خوراک درمان پوشاک و اموزش باز می دارد که با خود چالش های زیادی با به همراه دارد.

مطابق آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن طی مرداد ۱۴۰۳ متوسط قیمت مسکن به ازای هر مترمربع ۸۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که در مقایسه با ماه قبل(تیرماه) ۱.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

یکی از محل‌های تامین منابع مالی برای متقاضیان ورود به بازار مسکن،‌ وام خرید است. این وام از محل اوراق حق تقدم مسکن(تسه) به متقاضیان پرداخت می شود و برای زوجین تهرانی ۸۰۰ میلیون تومان و با احتساب وام تعمیر(جعاله) ۹۶۰ میلیون تومان است.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
  • پربیننده‌ترین‌ها

  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    وب گردی

      دیگر رسانه ها