خبرهای داغ
کدخبر: ۲۳۸۳
تاریخ خبر:

سهمیه بنزین این افراد قطع شد

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: سهمیه تاکسیران‌هایی که بعد از دریافت پیامک سوم فعال نشوند، قطع می‌شود.

سهمیه بنزین این افراد قطع شد

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران از شناسایی تاکسی‌های غیرفعال و بازگردندان بیش از ۶۰۰۰ تاکسی غیرفعال به سطح شهر خبر داد و گفت: ۱۸۰۰ دستگاهی که در تهران سوخت‌گیری نکرده بودند نیز شناسایی کردیم، علاوه بر این ۴۰ خط تاکسیِ پر تقاضا را شناسایی و ۳۰ تا ۴۰ درصد تاکسی‌های گردشی را به این خطوط انتقال داده‌ایم.

وی با بیان اینکه ۳۰۰۰ نفر برای فعالیت به عنوان سرویس مدرسه در سامانه سپند ثبت‌نام کردند و ۲۰۰۰ نفر از آنها تایید صلاحیت شدند، گفت: برای ۴۰۰۰ دانش‌آموزان استثنایی نیز سرویس مدرسه رایگان دایر کردیم و خوشبختانه سرویس مدرسه به بهترین شکل برای آغاز مدارس ساماندهی شد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران تصریح کرد: با تعامل خوبی که با آموزش و پرورش صورت گرفت، چرخه معکوسی ایجاد کردیم تا رانندگانی که قرار بود به عنوان سرویس مدرسه فعالیت کنند اما در سامانه سپند ثبت‌نام نکرده بودند، امکان ثبت‌نام برایشان فراهم شود.

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت امنیت و سلامت دانش‌آموزان هیچ سرویسی اجازه فعالیت به عنوان ‌سرویس مدارس ندارند و تا پایان آذر نظارت بر این امر ادامه خواهد داشت.

مالکی اضافه کرد: سهمیه سوخت تاکسیران‌هایی که بعد از دریافت پیامک سوم، فعال نشوند، قطع خواهد شد.

مهدی علیزاده؛ مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نیز با بیان اینکه نسبت به نظافت همه اتوبوس‌ها اقدام شده است، اظهار کرد: ۲۱۰۰ دستگاه اتوبوس از ساعت ۵:۳۰ صبح آماده خدمت‌رسانی به مردم است.

وی افزود: امسال نیروهای ستادی و اداری را با کاورهای سفید سازماندهی کرده‌ایم تا به کمک واحدهای گشت بیایند و تا ۲۰ مهر نظارت و گشت‌زنی را در دو نوبت صبح و عصر افزایش خواهیم داد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: ۱۰۰ دستگاه جدید در دو نوبت به ناوگان اضافه خواهد شد و اتوبوس‌های چینی نیز تا اواخر مهر، به محض ورود به کشور، به ناوگان خواهند پیوست.

مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری در بخشی از نخستین نشست خبری خود (۲۶ شهریورماه) در خصوص میزان واردات بنزین گفت: “بحث‌هایی که در رابطه با ناترازی‌ها هست، یکی از گیرها همینه، ما حقوق مصوب حق بازنشسته را نمی‌دهیم، اما کسی که بنزین، برق و گاز اضافه مصرف می‌کند تا دلت بخواهد به آن پول می‌دهیم. ۵ میلیارد (دلار) پول به بنزین می‌دهیم و از خارج وارد می‌کنیم و مصرف می‌کنند، اگر این پول را نمی‌دادیم، می‌توانستیم پول بازنشسته را بدهیم، (حقوق‌ها را) همسان کنیم، پول معلم، پول دارو، پول گندم و پول نهاده را بدهیم.”

نکته اول که در خصوص سخنان رئیس جمهوری مهم بوده این است که در سال گذشته میزان واردات بنزین حدود ۲ میلیارد دلار بود و اگر رئیس جمهوری به میزان واردات بنزین در سال ۱۴۰۳ نیز اشاره می‌کند، باز هم رقم ۵ میلیارد دلار رقم بسیار بزرگی است که به‌نظر تنها برای واردات بنزین، رقمی غیرواقعی به‌نظر می‌رسد.

در متن قانون بودجه سال ۱۴۰۳ (بند پ تبصره ۴) آمده: “به منظور تأمین فراورده های نفتی مورد نیاز کشور، به شرکتهای دولتی تابعه ذی ربط وزارت نفت اجازه داده می شود با رعایت اصل پنجاه و سوم (۵۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ضمن بکارگیری راهکارهای بهینه سازی مصرف و کاهش نیاز به واردات فراورده های نفتی، مطابق آیین نامه اجرائی این بند به شرح زیر اقدام کنند: ۱ـ خرید و معاوضه و یا تهاتر فراورده های نفتی وارداتی با فراورده های نفتی صادراتی تا سقف هشتصد هزار میلیارد ریال از طریق منابع تبصره (۸) این قانون ۲ـ خرید و فروش، معاوضه و یا تهاتر فراورده های نفتی دریافتی از واحدهای تولید داخلی فراورده های نفتی با خوراک تحویلی به آنها تا سقف ششصد هزار میلیارد ریال در قالب ردیف درآمدی و هزینه ‎ای مشخص”

بر اساس مفاد قانون بودجه امسال، وزارت نفت در سال جاری بابت تأمین بنزین (مجموع خرید خارجی و خرید داخلی از پالایشگاه‌ها) ۱۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه خواهد کرد که بر اساس نرخ تسعیر ارز (۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی) حدود ۴.۹ میلیارد دلار (۵ میلیارد دلار مورد اشاره رئیس جمهور) خواهد شد.

پس بحث خرید ۵ میلیارد دلار بنزین وارداتی نه در سال گذشته و نه در سال جاری مطرح نبوده و نیست.

اما برآورد می‌شود میزان واردات بنزین در سال ۱۴۰۲ که بالغ بر حدود ۲ میلیارد دلار بوده، در سال جاری به حدود ۳ میلیارد دلار افزایش یابد که رقم بالایی است و می‌تواند روی دیگر هزینه‌کردهای دولت تأثیر بگذارد؛ البته بخشی یا بیشتر آن با تهاتر صورت می‌گیرد و دولت مستقیما پولی بابت آن نمی‌پردازد، اما تهاتر بنزین با هر کالایی، اگر در هزینه‌کرد مستقیم دولت اثرگذار نباشد، در کاهش مستقیم درآمد دولت ( از کالایی که صادرات آن با بنزین وارداتی تهاتر می‌شود) اثرگذار است.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
  • پربیننده‌ترین‌ها

  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    وب گردی

      دیگر رسانه ها