خبرهای داغ
کدخبر: ۵۶۴
تاریخ خبر:

نجات از چوبه دار پس از ۲۵ سال؛ قاتل زن جوان آزاد شد

مردی که از ۲۵ سال پیش به جرم قتل به قصاص محکوم شده بود و در زندان خوزستان به سر می‌برد، با تلاش واحد صلح و سازش و خیرین و دریافت رضایت از اولیای دم، از قصاص نجات یافت و از زندان آزاد شد.

نجات از چوبه دار پس از ۲۵ سال؛ قاتل زن جوان آزاد شد

سایت خبری پنجره به نقل از سایت جنایی؛

قتل و تحقیقات اولیه

به گزارش همشهری، اواسط شهریور سال ۱۳۷۸، پلیس دزفول گزارشی مبنی بر قتل زنی جوان در خانه‌اش دریافت کرد. تیمی از کارآگاهان به محل حادثه اعزام شدند و متوجه شدند که زن جوان بر اثر خفگی جان باخته و مقداری پول و طلا از خانه‌اش به سرقت رفته است. مقتول که اهل لرستان و سرپرست سه فرزندش بود، برای کار به دزفول آمده بود. شواهد نشان می‌داد که انگیزه قتل سرقت بوده و قاتلان شبانه و هنگام خواب وارد خانه شده و پس از قتل، اقدام به سرقت کرده‌اند.

دستگیری و محاکمه

سرنخ‌ها و شواهد موجود پلیس را به سه مرد رساند که در این جنایت نقش داشتند. هر سه نفر در عملیاتی جداگانه دستگیر شدند و مشخص شد که عامل اصلی جنایت، یکی از آنهاست. او در بازجویی‌ها اعتراف کرد که مقتول را می‌شناخته و با همدستی دو نفر دیگر، نقشه سرقت از خانه او را کشیده بود. شب حادثه، زن جوان از خواب بیدار شده و شروع به سر و صدا کرده بود. از ترس لو رفتن، او را با سیم تلفن خفه کرده و سپس پول و طلاهایش را به سرقت برده و فرار کرده بودند.

حکم قصاص

جلسه محاکمه متهم در دادگاه کیفری خوزستان برگزار شد و اولیای دم (مادر و سه فرزند مقتول) درخواست قصاص کردند. متهم بار دیگر جزئیات شب حادثه را شرح داد و اظهار پشیمانی کرد. با این حال، قضات دادگاه او را به قصاص محکوم کردند. اعتراض متهم به حکم نیز در دیوان عالی کشور رد شد و حکم قصاص قطعی شد.

تعویق اجرای حکم و تلاش‌های مکرر برای رضایت

با قطعی شدن حکم قصاص، اجرای آن به دلیل نیاز به پرداخت تفاضل دیه مرد و زن به تعویق افتاد. در این مدت، واحد صلح و سازش دادسرا و خیرین، بزرگان عشایر و ایلات بارها برای گرفتن رضایت از اولیای دم اقدام کردند، اما موفق نشدند. مرد محکوم به قصاص ۲۵ سال از عمرش را در زندان گذراند و در این مدت به حافظ کل قرآن و نهج‌البلاغه تبدیل شد و در فعالیت‌های فرهنگی زندان مشارکت داشت.

رضایت و آزادی

محرم امسال، شیخ علی زبید، فعال اجتماعی خوزستانی، با درخواست واحد صلح و سازش دادسرا و دادگستری خوزستان وارد این پرونده شد. او در جلسات مختلف با اولیای دم، نهایتاً آنها را راضی به گذشت کرد. به حرمت ماه محرم و در جریان پویش «به عشق حسین(ع) می‌بخشم»، اولیای دم بدون هیچ قید و شرطی از قصاص گذشتند. بدین ترتیب، مرد زندانی پس از ۲۵ سال حبس، آزاد و این پرونده مختومه شد.

 

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
  • پربیننده‌ترین‌ها

  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    وب گردی

      دیگر رسانه ها