خبرهای داغ
کدخبر: ۲۴۱۶
تاریخ خبر:

سی‌امین نماینده ایران در رقابت اسکار مشخص شد، مروری بر تاریخچه حضور سینمای ایران در اسکار

فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا به عنوان نماینده رسمی سینمای ایران برای رقابت در اسکار ۲۰۲۵ معرفی شد.

سی‌امین نماینده ایران در رقابت اسکار مشخص شد، مروری بر تاریخچه حضور سینمای ایران در اسکار

این فیلم سی‌امین نماینده ایران در این رویداد سینمایی معتبر است که با اکثریت آرا توسط هیأت انتخاب سینمای ایران برگزیده شد. اما ایران طی این سال‌ها چه نمایندگانی را به اسکار معرفی کرده و چه فیلم‌هایی به جمع نامزدهای نهایی راه یافته‌اند؟

فیلم «در آغوش درخت» به عنوان نماینده سینمای ایران برای حضور در نود و هفتمین دوره جوایز اسکار معرفی شد. هیأت انتخاب این فیلم، پس از ۱۰ روز بررسی و بازبینی فیلم‌های حائز شرایط، از میان سه نامزد نهایی «ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان، «شهر خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی، و «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا، این فیلم را برای رقابت در اسکار ۲۰۲۵ انتخاب کرد. این هیأت متشکل از ۹ عضو برجسته سینمایی از جمله نرگس آبیار، شبنم مقدمی، فریدون جیرانی و دیگران بود.

فیلم «در آغوش درخت» به عنوان سی‌امین نماینده رسمی سینمای ایران در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی جوایز اسکار معرفی شده است؛ شاخه‌ای که پیش از این با عنوان بهترین فیلم خارجی‌زبان شناخته می‌شد. نخستین حضور ایران در اسکار به ۴۷ سال قبل با فیلم «دایره مینا» ساخته داریوش مهرجویی بازمی‌گردد. پس از آن، سینمای ایران ۵ بار توانسته در جمع نامزدهای نهایی این رقابت قرار بگیرد.

اولین نامزدی تاریخی سینمای ایران در اسکار به سال ۱۹۹۸ و با فیلم «بچه‌های آسمان» ساخته مجید مجیدی در شاخه بهترین فیلم خارجی‌زبان بازمی‌گردد. پس از آن، اصغر فرهادی دو بار با فیلم‌های «جدایی نادر از سیمین» در سال ۲۰۱۱ و «فروشنده» در سال ۲۰۱۶ موفق به دریافت اسکار در این شاخه شد. علاوه بر این، در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، فیلم‌های «خورشید» از مجید مجیدی و «قهرمان» از اصغر فرهادی نیز توانستند به فهرست اولیه نامزدهای اسکار راه پیدا کنند.

سینمای ایران طی سال‌های گذشته نمایندگان برجسته‌ای همچون «زمانی برای مستی اسب‌ها» از بهمن قبادی، «رنگ خدا» از مجید مجیدی و «درباره الی» از اصغر فرهادی را به این رویداد معرفی کرده است. با این حال، دو جایزه اسکار از میان ۲۹ حضور ایران، کشورمان را در زمره کشورهای موفق در رقابت‌های بین‌المللی اسکار قرار داده است.

امسال نیز با معرفی «در آغوش درخت» باید منتظر ماند و دید که آیا این فیلم می‌تواند به موفقیت‌های گذشته سینمای ایران در این رقابت معتبر جهانی ادامه دهد. نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار دوم مارس ۲۰۲۵ (۱۳ اسفند ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد و نامزدهای نهایی این شاخه در تاریخ ۱۷ ژانویه ۲۰۲۵ (۲۷ دی ۱۴۰۳) اعلام خواهند شد.

تاریخچه حضور سینمای ایران در اسکار:

سینمای ایران در طول این سال‌ها نمایندگان مختلفی را به اسکار معرفی کرده است. پس از اولین حضور با فیلم «دایره مینا» در سال ۱۳۵۶، فیلم «باد صبا» به کارگردانی آلبر لاموریس در سال ۱۳۵۷ به اسکار رفت. پس از یک وقفه ۱۷ ساله، در سال ۱۹۹۴ فیلم «زیر درختان زیتون» به کارگردانی عباس کیارستمی نماینده ایران شد. از آن پس، کارگردانانی چون مجید مجیدی، بهمن قبادی، جعفر پناهی، و اصغر فرهادی، با آثار برجسته خود ایران را در این رقابت‌ها نمایندگی کرده‌اند.

در این میان، مجید مجیدی با شش بار حضور با آثاری همچون «بچه‌های آسمان»، «رنگ خدا»، «باران» و «خورشید»، رکورددار معرفی آثار خود به آکادمی اسکار است و پس از او اصغر فرهادی با پنج بار نمایندگی سینمای ایران و کسب دو اسکار، در جایگاه دوم قرار دارد.

«در آغوش درخت» که به عنوان سی‌امین نماینده سینمای ایران به اسکار معرفی شده است، بار دیگر نمایندگی سینمای ایران در این رویداد جهانی را برعهده دارد. با توجه به موفقیت‌های گذشته سینمای ایران و تاریخچه درخشان فیلمسازان ایرانی در اسکار، باید دید که آیا این فیلم نیز می‌تواند راه موفقیت را طی کند یا خیر.

 

 

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
  • پربیننده‌ترین‌ها

  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    وب گردی

      دیگر رسانه ها

      ×

      برای حمایت ما لطفا روی یکی از تبلیغات کلیک کنید

      کلیک