خبرهای داغ
کدخبر: ۲۵۵۳
تاریخ خبر:

تسویه کامل معوقات همسان سازی حقوق بازنشستگان | پرداخت مابه‌التفاوت حقوق‌ بازنشستگان با دستور جدید

دستور مهم رئیس مجلس: مابه‌التفاوت حقوق‌ بازنشستگان پرداخت شود .

تسویه کامل معوقات همسان سازی حقوق بازنشستگان | پرداخت مابه‌التفاوت حقوق‌ بازنشستگان با دستور جدید

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مابه‌التفاوت حقوق‌ بازنشستگان پرداخت شود اظهار کرد: حدود ۷۰ همت اعتبارات برای حقوق بازنشستگان پیش بینی شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به نماینده تربت حیدریه در مورد متناسب سازی حقوق بازنشستگان گفت: در بحث بازنشستگان هم قانون داریم هم تامین منابع شده، خواسته جدی همه ما پرداخت حقوق بازنشستگان است.

محسن زنگنه در نشست علنی امروز (سه شنبه، 3 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در اخطار اصل 52 قانون اساسی، گفت: براساس این اصل قانونی بودجه سالیانه باید به تصویب مجلس برسد و هرگونه تغییر در اعداد و ارقام آن باید مقرر قوانین باشد.

وی ادامه داد: دکتر پزشکیان در آن زمان که به عنوان نماینده در مجلس حضور داشتند در مواردی که نقش و سهم مجلس کمرنگ می شد انتقاد ویژه از این موضوع می کردند، در خصوص بودجه این رویه نیز تکرار می شد، دولت حدود 20 درصد از سهم صندوق توسعه را با اجازه رهبری به سرفصل بودجه اضافه کرد، از طرفی حدود 130 الی 140 میلیارد تومان کسری برای گندم داریم، انتظار می رود از دولت اگر قرار است تغییراتی در بودجه اعمال کند آن را به مجلس ارجاع دهد. با اجازه رهبری افزایش منابع از صندوق توسعه داده شده است که باید آن را در بخش منابع صرف کنیم اما اینکه این منابع در کجا هزینه می شود باید مشخص شود.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی گفت: صددرصد منابع در بخش هزینه های تملک سرمایه را شامل می شود، منابعی که از محل فروش نفت سرمایه گذاری می شود در کجا هزینه می شود باید مشخص شود.

زنگنه در ادامه با اشاره به حقوق بازنشستگان یادآور شد: حدود یک درصد از ارزش افزوده به حقوق بازنشستگان اختصاص داده شده که حدود 70 همت می شود که براساس گزارشات سازمان برنامه و بودجه که در صحن قرائت شد تاکنون 80 درصد آن محقق گردیده است. دولت باید به این مسئله توجه داشته باشد و مجلس نیز از حقوق بازنشستگان صیانت کند.

دکتر قالیباف در پاسخ به اخطار نماینده مردم تربت حیدریه، گفت: منظور آقای زنگنه کم برآوردی در موضوع گندم و امثالهم در مجلس نیست، در زمان بودجه بندی هم برای گندم و دارو همین جا به آقای منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کردم که برآوردهای شما، برآوردهای کاملی نیست، حتما کسری خواهید آورد. متن مذاکرات است. بهرحال برآورد خود دولت بود و بعد از آن هم دولت بر همان اعداد و ارقام تاکید داشتند، مجلس نیز تصویب کرد اما امروز این کمبود وجود دارد و این موضوع را پیگیری می کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: در مورد جابه جایی هایی که عنوان شد باید در چارچوب اصلاحیه اعمال شود، حتما همانگونه است، بنده نیز پیگیر این موضوع هستم. اما در خصوص 20 درصدی که اجازه گرفتند؛ محل هزینه آن ها را حضرت آقا فرمودند حتما در محل تملک دارایی قرار بگیرد و  در هزینه های جاری نرود، برای بقیه جابه جایی ها باید اصلاحیه ارائه شود.

قالیباف در خصوص متناسب سازی حقوق بازنشستگان نیز مطرح کرد: در بحث بازنشستگان هم قانون داریم هم تامین منابع شده، خواسته جدی ما پرداخت حقوق بازنشستگان طبق قانون است و حق آن ها است و به ما نیز زیاد مراجعه می کنند،  علی الحسابی برای آن داده شده ولی باید حتما از فروردین تاکنون آن را پرداخت کنیم، حدود 70 همت اعتبارات برای حقوق بازنشستگان پیش بینی شده است.

چندی است که شائبه کسر مالیات از حقوق بازنشستگان و حداقل بگیران  تامین اجتماعی به وجود آمده ،علی راستگو عضو کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان فارس در این باره گفت: طبق قانون از حقوق بازنشستگان و حداقل بگیران تامین اجتماعی مبلغی به عنوان مالیات کسر نمی شود.

این عضو کانون بازنشستگان ادامه داد:در سیستم جاری کشور،مالیات صرفا" از حقوق و دستمزد افراد شاغل دریافت می گردد و طبق ماده (112)قانون تامین اجتماعی بیمه شدگانی که به موجب این قانون‌ مستمری یا کمک نقدی دیگری از سازمان دریافت می کنند نسبت به وجوه دریافتی از پرداخت هرگونه مالیات معاف می باشند."

راستگو با اشاره به موارد غیرقانونی بودن این موضوع ادامه داد:رای هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۳/۴/۶ که به پیشنهاد مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند (ر) ماده (۲۸) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۳ ،آیین نامه اجرایی متناسب سازی حقوق بازنشستگان را در 8ماده و 10 تبصره تصویب کرد.

او همچنین اعلام کرد: طی تصویب‌نامه مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۳/۰۶/۰۷ هیات وزیران موضوع «اصلاح آیین نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان»  واژه "خالص" از آیین نامه اجرایی متناسب سازی حقوق بازنشستگان حذف و بند مذکور بشرح ذیل اصلاح شد.

"متن جزء (۶) ماده (۱) آیین‌نامه پس از اصلاح:

- مابه التفاوت: اختلاف رقم بین مبلغ حقوق بازنشستگی هر فرد با نود درصد (۹۰%) میانگین مبلغ حقوق و فوق العاده های مشمول کسور شاغلان مشابه و همطراز پس از کسر حق بیمه سهم فرد و مالیات بر درآمد با رعایت بند (ث) تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور."

عضو کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان فارس درباره رفع این شبهات تاکید کرد:بعضی افراد و گروه‌ها بصورت عمدی و یا سهوی مبادرت به ایجاد شبهه و تردید در امور اجرایی می نمودند و همین شایعات زمینه طرح سوالات و ابهاماتی برای بازنشستگان عزیز ایجاد کرده است که،پاسخ "خیر" است.

او با اشاره به اجرای صحیح متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بیان کرد:اجرای صحیح متناسب سازی مستلزم درک درست از مبنای حقوق و دستمزد ،از سوی  قانون‌گذار می باشد.یعنی کدام حقوق و دستمزد شاغلین جهت احتساب 90درصدی ملاک عمل است ،حقوق شاغلین قبل از کسر مالیات یا بعد از مالیات؟

راستگو در ادامه گفت:بدیهی است قبل از کسر مالیات(حقوق ناخالص شاغلین) رقم بیشتری ملاک بوده، لذا  با اصلاح صورت گرفته ،حقوق با کسر مالیات (حقوق خالص شاغلین و دستمزد واقعی که بحساب شاغل واریز می شود)بعنوان مبنای 90درصد جهت احتساب 40درصدی در سال جاری ملاک خواهد بود.

عبدالحمید عبائی حسنی رئیس هیئت مدیره کانون بازنشستگان ومستمری بگیران تأمین اجتماعی استان خوزستان و بازرس کانون عالی کشور نسبت به تأخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان ومستمری بگیران تأمین اجتماعی بر اساس جدول زمانبندی جدید به وزیر محترم کار ورفاه اجتماعی اعتراض کرد.

عبدالحمید عبائی حسنی رئیس هیئت مدیره کانون بازنشستگان ومستمری بگیران تأمین اجتماعی استان خوزستان گفت: تأخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی در زندگی آن‌ها اختلال به وجود می‌آورد.او از وزیرمحترم تعاون کار و رفاه اجتماعی با نامه‌ای درخواست کرده تا به تأخیر‌ها پایان دهد.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
  • پربیننده‌ترین‌ها

  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    وب گردی

      دیگر رسانه ها

      ×

      برای حمایت ما لطفا روی یکی از تبلیغات کلیک کنید

      کلیک