خبرهای داغ
کدخبر: ۳۰۸۶
تاریخ خبر:

آخرین خبر از افزایش قیمت بنزین

مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت که هرگونه تغییرات در قیمت بنزین نیازمند اجماع میان سران قوا است.

آخرین خبر از افزایش قیمت بنزین

مالک شریعتی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون انرژی، اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین و برق از سوی مجلس وجود ندارد و هرگونه تغییر در این زمینه تنها در صورت اجماع سران قوا امکان‌پذیر است. او در جمع خبرنگاران گفت: «دولت طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها و برنامه هفتم توسعه مجوز لازم را دارد، اما برای اجرای هرگونه تصمیم، نیاز به هماهنگی کامل بین دولت و مجلس است.»

تاسیس سازمان بهینه‌سازی انرژی

وی به مسئله ناترازی انرژی و نیاز به بهینه‌سازی مصرف اشاره کرد و اظهار داشت که دولت و مجلس به طور جدی به این مسئله پرداخته‌اند. شریعتی تاکید کرد که دولت موظف است طبق برنامه هفتم توسعه، ظرف سه ماه پس از ابلاغ، اساسنامه «سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی» را تصویب کند. او افزود: «قانون برنامه هفتم در دوم مردادماه ۱۴۰۳ ابلاغ شده و دولت باید تا آبان‌ماه اساسنامه این سازمان را به تصویب برساند.»

وی خاطرنشان کرد که این سازمان نیازی به بودجه و کارکنان جدید ندارد و از ادغام سازمان‌های مختلف نظیر سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت شکل خواهد گرفت. شریعتی افزود: «یک درصد از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز و ۱۰ درصد از منابع فروش ال‌پی‌جی، اتان و گوگرد به این سازمان اختصاص خواهد یافت و انتظار می‌رود بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان برای این سازمان در سال ۱۴۰۳ تأمین شود.»

مردم مقصر افزایش مصرف نیستند

شریعتی در ادامه با اشاره به نقش حاکمیت و دستگاه‌های اجرایی در افزایش بهره‌وری انرژی گفت: «بیش از ۶۰ درصد از مصرف انرژی به عملکرد نهادها و دستگاه‌های اجرایی مربوط است، نه مردم. اینکه خودروهای پرمصرف در اختیار مردم قرار می‌گیرد، نشان‌دهنده نقص در سیستم‌های تولید و عرضه است و نباید مردم را به‌عنوان مقصر اصلی مصرف زیاد بنزین تلقی کرد.»

کنفرانس بهینه‌سازی مصرف انرژی

وی همچنین از برگزاری سومین کنفرانس بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی در تهران خبر داد و گفت: «این کنفرانس در روزهای ۲۳ و ۲۴ مهرماه برگزار خواهد شد و وزرای نفت و نیرو به همراه معاون اول رئیس‌جمهور از سخنرانان اصلی این رویداد هستند. در این کنفرانس موضوعات مرتبط با ناترازی انرژی و بهینه‌سازی مصرف با حضور کارشناسان داخلی و بین‌المللی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

انتقاد از بازدهی پایین نیروگاه‌ها

شریعتی همچنین از بازدهی پایین نیروگاه‌های کشور انتقاد کرد و گفت: «به دلیل دریافت سوخت یارانه‌ای توسط نیروگاه‌ها، تمایلی به بهبود بازدهی وجود ندارد. این در حالی است که طبق قانون، بازدهی نیروگاه‌ها باید به ۵۵ درصد افزایش یابد، اما هنوز برخی از نیروگاه‌ها با بازدهی کمتر از ۱۸ درصد در حال فعالیت هستند.» او تاکید کرد که یارانه سوخت باید به‌گونه‌ای اصلاح شود که بازدهی نیروگاه‌ها افزایش یابد و از هدررفت منابع جلوگیری شود.

شریعتی در پایان افزود: «در سال جاری بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارزش سوخت به نیروگاه‌های کشور تخصیص داده می‌شود و باید طی یک برنامه پنج‌ساله یک‌سوم از این منابع اصلاح و بهینه شود. ما در حال پیگیری اجرای ماده ۱۰ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق هستیم تا به این هدف دست یابیم.»

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
  • پربیننده‌ترین‌ها

  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    وب گردی

      دیگر رسانه ها

      ×

      برای حمایت ما لطفا روی یکی از تبلیغات کلیک کنید

      کلیک