خبرهای داغ
کدخبر: ۳۷۲۴
تاریخ خبر:

یارانه نقدی در دوران معیشت سخت؛ ۲۶ هزار میلیارد تومان کمک به خانواده‌ها

ماهانه ۷۸ میلیون و ۷۰۰ هزار و ۱۷۵ نفر از جمعیت بیش از ۸۵ میلیون نفری ایران مبلغ ۲۶ هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان یارانه نقدی از دولت دریافت می‌کنند.

یارانه نقدی در دوران معیشت سخت؛ ۲۶ هزار میلیارد تومان کمک به خانواده‌ها

پرداخت یارانه نقدی در کشورهای مختلف، حتی در کشورهای توسعه‌یافته، به عنوان ابزاری برای تأمین رفاه مردم انجام می‌شود. این کمک‌ها می‌توانند به صورت مستقیم به کالاها تعلق بگیرند یا به مصرف‌کنندگان پرداخت شوند.

پرداخت یارانه نقدی در ایران سابقه‌ای طولانی دارد. به‌عنوان مثال، در دوره‌هایی که درآمدهای نفتی کشور افزایش می‌یابد و رفاه عمومی در سطح مناسبی است، میزان یارانه‌های نقدی به صفر می‌رسد. اما در زمان‌هایی که معیشت مردم دچار مشکل می‌شود، دولت‌ها اقدام به پرداخت یارانه نقدی می‌کنند.

پرداخت یارانه از نیمه دوم سال ۱۳۸۹ با تصویب مجلس شورای اسلامی آغاز شد و مبلغ اولیه ۴۵.۵۰۰ تومان به حساب سرپرست خانوارها واریز می‌شد. در دولت سیزدهم، با جراحی اقتصادی و حذف ارز ترجیحی ۴.۲۰۰ تومانی، مبلغ یارانه افزایش یافت. اکنون برای افراد دهک‌های اول تا سوم، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و برای افراد دهک‌های چهارم تا نهم، ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

تعداد خانوارهای مشمول یارانه

با توجه به رایزنی‌های دولتمردان و تشدید کسری بودجه، زمان پرداخت یارانه تغییر کرده است. پیش از این، پرداخت یارانه‌ها هر ماه در روز بیستم انجام می‌شد، اما از بهمن ماه ۱۴۰۲، پرداخت کمک معیشت به خانوارهای دهک‌های اول تا سوم به بیست و پنجم هر ماه و خانوارهای دهک‌های چهارم تا نهم به سی‌ام همان ماه محول شد.

تعداد خانوارهای مشمول یارانه برای دهک‌های اول تا سوم ۱۰ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۹۰۶ خانوار و برای دهک‌های چهارم تا نهم ۱۶ میلیون و ۸۵۵ هزار سرپرست خانوار است. در مجموع، ۲۶ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۹۰۶ سرپرست خانوار یارانه نقدی دریافت می‌کنند.

تعداد افراد دریافت‌کننده یارانه

ماهانه ۲۷ میلیون و ۹۴۱ هزار و ۱۷۵ نفر از دهک‌های اول تا سوم یارانه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند. این آمار برای دهک‌های چهارم تا نهم به ۵۰ میلیون و ۷۵۹ هزار نفر می‌رسد. در مجموع، ۷۸ میلیون و ۷۰۰ هزار و ۱۷۵ نفر از جمعیت ۸۵ میلیون و ۹۵۶ هزار و ۷۱۹ نفری ایران یارانه دریافت می‌کنند.

مجموع مبلغ پرداختی یارانه نقدی

ماهانه ۱۱ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان برای دهک‌های اول تا سوم و ۱۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای دهک‌های چهارم تا نهم به‌عنوان یارانه پرداخت می‌شود. به این ترتیب، مجموع مبلغ یارانه نقدی پرداختی از سوی دولت به ۲۶ هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان می‌رسد.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
  • پربیننده‌ترین‌ها

  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    وب گردی

      دیگر رسانه ها

      ×

      برای حمایت ما لطفا روی یکی از تبلیغات کلیک کنید

      کلیک