خبرهای داغ
کدخبر: ۳۸۸۵
تاریخ خبر:

برگزاری بیست و پنجمین حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران

امروز، چهارشنبه ۲ آبان‌ماه ۱۴۰۳، بیست و پنجمین جلسه حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران برگزار می‌شود.

برگزاری بیست و پنجمین حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران

برگزاری بیست و پنجمین جلسه حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران

با تصمیم بانک مرکزی، از این هفته روزهای حراج هفتگی سکه به سه روز افزایش یافته است و حراج‌ها در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه برگزار خواهد شد.

جزئیات حراج سکه

حراج امروز از طریق سامانه معاملات مرکز به نشانی market.ice.ir انجام می‌شود. این حراج شامل تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی و بدون بسته‌بندی است. تمامی افراد حقیقی با تابعیت ایرانی که بالای ۱۸ سال سن دارند، می‌توانند در این حراج شرکت کنند. حداکثر تعداد سکه‌ای که هر متقاضی می‌تواند خریداری کند، مجموعاً ۵ قطعه است. این ۵ قطعه می‌تواند شامل ۵ ربع سکه، ۵ نیم سکه، ۵ تمام سکه یا ترکیبی از هر سه باشد، به شرطی که مجموع آنها از ۵ قطعه تجاوز نکند.

توجه داشته باشید که متقاضیان فقط می‌توانند یک سفارش فعال از هر نوع سکه داشته باشند؛ به این معنا که برای ثبت سفارش خرید، فقط یک بار می‌توانند قیمت و تعداد سکه را تعیین کنند. همچنین، هیچ‌گونه منعی برای حضور در حراج‌های گذشته وجود ندارد و افراد می‌توانند در حراج‌های آینده نیز شرکت کنند.

آمار حراج‌های گذشته

از ۱۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ تاکنون، ۲۴ حراج از طریق سامانه معاملات سکه طلای مرکز مبادله ایران برگزار شده است. در مجموع، ۳۸۸ هزار و ۴۷ قطعه انواع سکه طلا به متقاضیان تخصیص داده شده است. سهم ربع سکه از این تعداد ۲۰۷ هزار و ۱۴۹ قطعه، سهم نیم سکه ۷۳ هزار و ۹۲۳ قطعه و سهم تمام سکه ۱۰۶ هزار و ۹۷۵ قطعه بوده است.

واریز وجه

متقاضیان خرید باید پیش از ارسال سفارش، معادل ۱۰۰ درصد ارزش سفارش به همراه کارمزد را از طریق درگاه پرداخت اینترنتی در کیف پول خود تأمین کنند. این وجه تا پایان جلسه حراج در کیف پول کاربر مسدود خواهد بود.

بازه واریز وجه از ساعت ۸ صبح تا ۲۳ روز سه‌شنبه ۱ آبان‌ماه بوده و پس از این زمان، امکان پرداخت و شرکت در حراج وجود نخواهد داشت. واریز وجه باید از هر کارت بانکی با شماره شبا انجام شود. واریز از طریق کارت‌های هدیه، بن کارت، کارت اعتباری مرابحه و کارت‌های فاقد شماره شبا ممنوع است.

ثبت شماره شبا بانک ملی تنها برای فرآیند بازگشت وجه ضروری است و واریز از کارت‌های دیگر نیز امکان‌پذیر است. همچنین، امکان واریز وجه از چند کارت متعلق به یک شخص وجود دارد، اما واریز از حساب مشترک ممنوع است.

زمان آغاز حراج

جلسه حراج امروز ساعت ۱۲ ظهر آغاز خواهد شد و زمان ثبت سفارش از ساعت ۱۲ تا ۱۴ خواهد بود. زمان نظارت و تخصیص سکه نیز از ساعت ۱۴ تا ۱۶ همان روز خواهد بود و نتایج حراج ساعت ۱۶ اعلام می‌شود. متقاضیان می‌توانند برای مشاهده نتایج حراج به سامانه حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران مراجعه کنند.

برگزاری حراج به‌صورت ثبت سفارش و تخصیص بر اساس اولویت قیمت-زمان انجام می‌شود.

بازگشت وجه

وجوه باقی‌مانده در کیف پول تا ۴۸ ساعت کاری پس از جلسه حراج به شناسه بانکی (شبا) ثبت‌شده در حساب کاربری عودت داده خواهد شد. متقاضیان باید یک شناسه بانکی مربوط به بانک ملی ایران را در حساب کاربری خود ثبت کنند و این حساب باید متعلق به خود کاربر باشد.

کارمزد و هزینه‌های عملیاتی

کارمزد معامله برابر با یک در هزار (۰.۱ درصد) از ارزش معامله است. خریدار هنگام دریافت سکه طلای خریداری‌شده از شعبه انتخاب‌شده، به ازای هر قطعه سکه طلا (اعم از سکه تمام، نیم سکه و ربع سکه) مبلغ ۳۰۰ هزار ریال به عنوان هزینه تحویل به شعبه بانک عامل پرداخت می‌کند.

اگر خریدار در مهلت مشمول هزینه انبارداری (۱۴ تا ۲۱ روز کاری از زمان تخصیص سکه طلا) جهت دریافت سکه خریداری‌شده مراجعه کند، باید علاوه بر هزینه تحویل، به ازای هر قطعه سکه طلا (اعم از سکه تمام، نیم سکه و ربع سکه) مبلغ ۵۰۰ هزار ریال به ازای هر روز به عنوان هزینه انبارداری به شعبه پرداخت کند.

زمان‌بندی تحویل سکه

متقاضی می‌تواند نزدیک‌ترین شعبه به محل کار یا سکونت خود را از لیست شعب بانک ملی برای دریافت سکه انتخاب کند. زمان تحویل بدون هزینه انبارداری سکه طلا از ۱۲ آبان‌ماه آغاز و تا ۱۹ آبان‌ماه ادامه خواهد داشت و در این دوره تنها هزینه تحویل از سوی شعب بانک عامل دریافت می‌شود. هزینه تحویل برای کل دوره ۳۰ هزار تومان به ازای هر سکه خواهد بود.

اگر اشخاص در بازه زمانی ۲۰ تا ۲۷ آبان‌ماه برای دریافت سکه اقدام کنند، علاوه بر هزینه تحویل، باید هزینه انبارداری نیز پرداخت کنند. هزینه انبارداری سکه طلا ۵۰ هزار تومان به ازای هر روز برای هر سکه خواهد بود و این هزینه شامل روزهای تعطیل نیز می‌شود.

اگر اشخاص در مهلت مشخص شده برای تحویل سکه اقدام نکنند، معامله فسخ خواهد شد و وجه پس از کسر کارمزد و سایر هزینه‌های عملیاتی به کیف پول خریدار عودت داده خواهد شد. همچنین، در صورت انفساخ معامله به دلیل عدم مراجعه خریدار به شعبه انتخاب‌شده برای دریافت سکه طلا، خریدار به مدت ۱۸۰ روز از ثبت هرگونه سفارش خرید در سامانه منع خواهد شد.

ثبت‌نام و احراز هویت

متقاضیان شرکت در حراج‌های سکه طلای سامانه معاملات مرکز مبادله ایران می‌توانند به‌صورت ۲۴ ساعته و در تمام روزهای هفته از طریق سامانه معاملات به نشانی market.ice.ir اقدام به ثبت‌نام و احراز هویت کنند.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
  • پربیننده‌ترین‌ها

  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    وب گردی

      دیگر رسانه ها

      ×

      برای حمایت ما لطفا روی یکی از تبلیغات کلیک کنید

      کلیک