خبرهای داغ
کدخبر: ۳۱۳۱
تاریخ خبر:

سفر مهم عباس عراقچی به عربستان؛ رایزنی ایران با کشورهای منطقه درباره غزه و لبنان

اسماعیل بقایی هامانه، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، از سفر عباس عراقچی، وزیر امور خارجه، به عربستان سعودی خبر داد. این سفر در راستای رایزنی‌های دیپلماتیک ایران با کشورهای منطقه برای متوقف‌سازی حملات اسرائیل و کاهش درد و رنج مردم در غزه و لبنان انجام می‌شود.

سفر مهم عباس عراقچی به عربستان؛ رایزنی ایران با کشورهای منطقه درباره غزه و لبنان

اسماعیل بقایی هامانه، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، طی پیامی که در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، اعلام کرد که سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، به منظور هماهنگی و رایزنی‌های دیپلماتیک با کشورهای منطقه برای توقف جنایات و حملات اسرائیل، امروز به عربستان سعودی سفر خواهد کرد. او تأکید کرد: «نسل‌کشی و تجاوز باید متوقف شود.»

بقایی در ادامه خاطرنشان کرد که ایران به تقویت روابط خود با همسایگان و کشورهای منطقه مصمم است تا از طریق این همکاری‌ها، ثبات و امنیت را تضمین کرده و زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی را فراهم سازد. او افزود: «ایران در راستای منافع تمامی مردم منطقه گام برمی‌دارد.»

سید عباس عراقچی پیش‌تر، در روز سه‌شنبه ۱۷ مهرماه، در حاشیه نشست طوفان الاقصی و آغاز نصرالله با خبرنگاران گفتگو کرده و اعلام کرده بود که رایزنی‌های ایران در خصوص تحولات منطقه و جلوگیری از جنایات در لبنان ادامه دارد. وی در این گفتگو اظهار داشت: «پس از جلسات دیپلماتیک در نیویورک، سفری به بیروت و دمشق داشتم و در ادامه، به ریاض سفر خواهم کرد.»

عراقچی همچنین به حرکت دسته‌جمعی کشورهای اسلامی اشاره کرد و گفت: «سیاست ایران حمایت از مقاومت است و این سیاست اصولی به هیچ وجه تغییر نخواهد کرد. ما بارها اعلام کرده‌ایم که ایران به دنبال افزایش تنش نیست، اما از جنگ نیز هراسی ندارد.»

وی تأکید کرد که نیروهای مسلح ایران آماده هرگونه سناریویی هستند و کشور آمادگی کامل برای هر تحولی را دارد. عراقچی در مورد سیاست ایران توضیح داد که هدف نهایی، توقف درگیری‌ها و دستیابی به یک آتش‌بس پایدار و قابل قبول است.

در بخشی دیگر از اظهارات خود، وزیر امور خارجه ایران به برگزاری نشست با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در قطر اشاره کرد و گفت: «نخستین نشست مشترک وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به طور غیررسمی در قطر برگزار شد.»

عراقچی با بیان اینکه رابطه ایران با این کشورها همواره با فراز و نشیب همراه بوده است، افزود: «با این حال، اراده‌ای برای تقویت این روابط و رسیدن به همکاری‌های منطقه‌ای وجود دارد.»

او در پایان به وضعیت روابط ایران با بحرین نیز اشاره کرد و گفت: «با تمام کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ارتباط هستیم، به جز بحرین که روابط دیپلماتیک ما قطع شده است. البته طی سه ماه گذشته، سه بار وزیر امور خارجه بحرین به ایران سفر کرده و این نشان‌دهنده وجود اراده برای گفتگو و رایزنی‌های بیشتر است. ما به چنین مشورت‌هایی نیاز داریم تا بتوانیم در خصوص مسائل منطقه به توافقاتی دست یابیم.»

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
  • پربیننده‌ترین‌ها

  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    وب گردی

      دیگر رسانه ها

      ×

      برای حمایت ما لطفا روی یکی از تبلیغات کلیک کنید

      کلیک