خبرهای داغ
کدخبر: ۵۶۳
تاریخ خبر:

اسرار ناگفته سریال پایتخت

مجموعه تلویزیونی «پایتخت» که اولین بار به عنوان محصول گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما، در آخرین روزهای زمستان ۱۳۸۹ روی آنتن رفت و بعدها در سیمافیلم به تولید رسید، طی حدود ده سال با استقبال بی‌نظیر مخاطبان به یکی از موفق‌ترین محصولات کمدی سازمان صداوسیما تبدیل شد. این سریال در نهایت با رکورد ۶ فصل ادامه پیدا کرد.

اسرار ناگفته سریال پایتخت

سایت خبری پنجره به نقل از خبرآنلاین؛ یکی از سریال‌های پرمخاطب که آخرین بار در ۲۹ و ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ روی آنتن شبکه یک رفت، مجموعه «پایتخت» بود که دو قسمت پایانی فصل ششم این سریال بود. همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد تا عوامل مجموعه نتوانند دو قسمت پایانی را تصویربرداری کنند و فقط ۱۵ قسمت از آن در نوروز ۱۳۹۹ پخش شد. اما دو قسمتی که برای نوروز ۱۴۰۰ روی آنتن بردند، با حاشیه‌های بسیاری مواجه شد و عده‌ای معتقد بودند که پایان‌بندی این اثر، ضعیف و سرهم‌بندی شده بود.

کشمکش‌های فصل هفتم

پس از پایان نیمه‌کاره فصل ششم، تکلیف فصل هفتم «پایتخت» مشخص نبود. خبرهایی مبنی بر ساخته شدن فصل هفتم منتشر شد اما اختلافات میان عوامل و مدیران باعث شد که این پروژه به نتیجه نرسد. بازگشت علیرضا خمسه و حذف مهران احمدی از مسائلی بود که در ابتدا رسانه‌ای شد. همچنین، حذف سارا و نیکا فرقانی نیز واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت.

دستمزدها و اعتراضات

یکی از حواشی بزرگ، انتشار رقم دستمزد محسن تنابنده بود که اعتراضات زیادی را به همراه داشت. محسن تنابنده در پاسخ به این اعتراضات با انتشار پستی اعلام کرد که به علت فضای نامناسب، فصل هفتم ساخته نخواهد شد و از سیاست‌های صداوسیما انتقاد کرد.

شایعات و نسخه سینمایی

اخباری درباره ساخته شدن نسخه سینمایی «پایتخت» برای نوروز ۱۴۰۳ منتشر شد، اما الهام غفوری، تهیه‌کننده پایتخت، این خبر را تکذیب کرد. مهدی نقویان، رئیس سیمافیلم، نیز اعلام کرد که هنوز هیچ توافقی درباره ساخت نسخه سینمایی این سریال انجام نشده است.

آغاز تصویربرداری فصل هفتم

از ۳۱ خرداد ۱۴۰۱، هومن حاجی‌عبداللهی با انتشار تصویری در توییتر خبر از شروع «پایتخت ۷» داد. ششم مرداد، محسن تنابنده با انتشار ویدئویی اعلام کرد که در مسیر لوکیشن ضبط سریال «پایتخت ۷» است و از شروع تصویربرداری خبر داد.

جای خالی خشایار الوند

پس از فوت خشایار الوند، نویسنده اصلی «پایتخت»، نگارش فیلمنامه به آرش عباسی و محسن تنابنده واگذار شد. این تغییر در سبک نگارش باعث شد تا فصل ششم با حواشی بسیاری مواجه شود. بسیاری از مخاطبان جای خالی خشایار الوند را در فصل ششم احساس کردند و از افت کیفیت سریال انتقاد کردند.

ممیزی‌ها و اعتراضات بازیگران

ممیزی‌های اعمال شده بر سریال باعث اعتراض بسیاری از بازیگران شد. بهرام افشاری، احمد مهرانفر و محسن تنابنده از جمله بازیگرانی بودند که به سانسور بخش‌هایی از سریال اعتراض کردند. سیروس مقدم، کارگردان سریال، ممیزی‌ها را به حساسیت‌های شرایط روز جامعه ربط داد و گفت هیچ سانسوری در کار نیست.

تاثیر «پایتخت» بر مصرف اینترنت

پخش سریال «پایتخت» در فروردین ۱۳۹۹ باعث کاهش مصرف اینترنت در کشور شد. به گفته سجاد بنابی، نایب‌رئیس هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، میزان استفاده از اینترنت در زمان پخش این سریال کاهش یافت. نظرسنجی صدا و سیما نشان داد که «پایتخت» با ۷۵ درصد بیننده، پرطرفدارترین سریال نوروزی بوده است.

انتقادها و حواشی

نمایش خشونت، بی‌احترامی به بزرگترها و دروغ‌گویی‌های شخصیت‌ها از جمله انتقاداتی بود که به فصل ششم وارد شد. اشتباهات ریز و درشتی همچون حضور فیلمبردار در صحنه و تغییرات نامنظم در لوازم صحنه نیز از دیگر ایرادات این فصل بود.

جنجال ناتمام سکانس پایانی

سکانس پایانی فصل ششم که شامل شوخی با فیلم قیصر بود، جنجال زیادی به پا کرد و انتقادات بسیاری را به همراه داشت. منتقدان معتقد بودند که این سکانس از فیلمی با بازی بهروز وثوقی کپی شده است. سیروس مقدم اما معتقد بود که این شوخی غیرشرعی نبوده است.

سریال «پایتخت» همچنان با حواشی و انتقادات مختلفی مواجه است و آینده ساخت فصل‌های جدید آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

 

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
  • پربیننده‌ترین‌ها

  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    وب گردی

      دیگر رسانه ها