خبرهای داغ
کدخبر: ۳۵۲۹
تاریخ خبر:

ابهامات واگذاری سهام عدالت به جاماندگان؛ بلاتکلیفی ادامه‌دار

بر اساس طرحی که در سال ۱۳۹۹ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد، دولت موظف است سهام عدالت را به افرادی که به عنوان "جامانده‌های سهام عدالت" شناخته می‌شوند و تا کنون سهام دریافت نکرده‌اند، واگذار کند.

ابهامات واگذاری سهام عدالت به جاماندگان؛ بلاتکلیفی ادامه‌دار

با گذشت چهار سال از تصویب این طرح و با وجود تأکیدهای مکرر در قوانین بودجه سالانه بر لزوم تسریع در واگذاری سهام عدالت به این افراد، هنوز خبری از تحقق این وعده نیست. وضعیت کنونی نشان می‌دهد که فرآیند واگذاری به کدام مرحله رسیده است و پیشرفت‌های مورد انتظار هنوز محقق نشده است. در این بین، احسان خاندوزی، وزیر سابق اقتصاد، در سال گذشته ابراز امیدواری کرد که واگذاری سهام عدالت به جاماندگان تا پایان سال ۱۴۰۲ انجام شود.

چه کسانی واجد شرایط دریافت سهام عدالت هستند

آمارهای ارائه شده درباره تعداد جامانده‌های سهام عدالت از سوی مسئولان مختلف متفاوت است. مجید عشقی، رئیس سابق سازمان بورس، تعداد مشمولان جدید را حدود ۵ تا ۶ میلیون نفر اعلام کرده، در حالی که خاندوزی آمار حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را مطرح کرده است. به نظر می‌رسد این اعداد تنها شامل دسته اول جامانده‌ها می‌شود، و تعداد واقعی این افراد احتمالاً فراتر از ۲۰ میلیون نفر است.

محسن پیرهادی، عضو هیأت رئیسه مجلس، نیز در اسفند سال گذشته اعلام کرد که بیش از ۲۴ میلیون نفر از جامعه کشور در سه گروه اصلی قرار دارند که شامل افرادی تحت پوشش سازمان‌های حمایتی و کسانی که در سال‌های ۸۵ تا ۹۱ مشمول دریافت سهام عدالت بودند، می‌شود.

وضعیت واگذاری سهام عدالت

سازمان خصوصی‌سازی سال گذشته سبد جدیدی برای واگذاری سهام عدالت به مشمولان جدید پیشنهاد داده بود که شامل ۱۲ شرکت به ارزش ۵۲ هزار میلیارد تومان می‌شد. قرار بود به هر یک از این مشمولان ۱۰ میلیون تومان سهام اختصاص یابد، اما این سبد با مشکلاتی در هیأت تطبیق مقررات مجلس و سپس در هیأت دولت مواجه شد. پس از رفع ایرادات اولیه، موضوع مجدداً در هیأت دولت مطرح شد، اما اختلاف نظرهای موجود مانع از تصویب آن شد.

احسان خاندوزی در شهریور سال گذشته اعلام کرد که پیشنهادی برای واگذاری ۱۰ میلیون تومان سهام عدالت به جاماندگان آماده شده که باید مراحل تصویب را در هیأت وزیران طی کند.

لزوم تصمیم‌گیری فوری در دولت

با تغییر و تحولات سیاسی و اقتصادی کشور و شهادت سید ابراهیم رئیسی، وضعیت واگذاری سهام عدالت به جاماندگان به حالت بلاتکلیفی درآمده است. در حالی که وزیر اقتصاد و اعضای هیأت دولت هنوز به این موضوع اظهارنظری نکرده‌اند، اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید می‌کنند که اعطای سهام عدالت به جاماندگان از تکالیف دولت است و باید هرچه سریع‌تر به آن رسیدگی شود.

فرید موسوی، یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی، اشاره می‌کند که یکی از مشکلات اصلی در این زمینه، عدم اراده مدیران برای واگذاری سهام دولتی است و امیدوار است که دولت جدید به این موضوع رسیدگی کند. در نهایت، انتظار می‌رود که با استقرار دولت و مجلس جدید، مصوبه سهام عدالت نهایی و اجرایی شود.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
  • پربیننده‌ترین‌ها

  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    وب گردی

      دیگر رسانه ها

      ×

      برای حمایت ما لطفا روی یکی از تبلیغات کلیک کنید

      کلیک