خبرهای داغ
کدخبر: ۱۵۹۸
تاریخ خبر:

ویدئو: مهمانی اعجاب‌انگیز در ایران؛ نهنگ گوژپشت در آب‌های کیش

در روزهای اخیر، مشاهده نهنگ‌های گوژپشت در آب‌های جزیره کیش توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. این موجودات عظیم‌الجثه که از اعضای خانواده آب‌بازسانان و تیرهٔ آب‌بازسانان بی‌دندان محسوب می‌شوند، هر ساله مهاجرت‌های طولانی و شگفت‌انگیزی به طول ۲۵ هزار کیلومتر انجام می‌دهند.

ویدئو: مهمانی اعجاب‌انگیز در ایران؛ نهنگ گوژپشت در آب‌های کیش

مریم محمدی، رئیس اداره محیط زیست منطقه آزاد کیش، در خصوص مشاهده نهنگ‌های گوژپشت در آب‌های این جزیره، اظهار داشت که این گونه‌های دریایی پیش‌تر نیز در خلیج فارس و دریای عمان دیده شده‌اند. نهنگ‌های گوژپشت به صورت گروهی یا حتی به‌صورت منفرد در این آب‌ها حرکت می‌کنند و هر از گاهی برای تنفس بر روی سطح آب ظاهر می‌شوند.

محمدی با اشاره به این که نهنگ‌های گوژپشت از پستانداران دریایی خونگرم هستند که با شش‌های خود تنفس می‌کنند، افزود که این موجودات عظیم به طور منظم مهاجرت‌های فصلی انجام می‌دهند و از اقیانوسی به اقیانوس دیگر سفر می‌کنند. نهنگ‌های گوژپشت برای تولید مثل به سواحل نزدیک می‌شوند و به همین دلیل ممکن است در نزدیکی جزایر و سواحل دیده شوند.

رئیس اداره محیط زیست منطقه آزاد کیش تاکید کرد که تا به حال هیچ گزارشی از حمله این نهنگ‌ها به انسان در منطقه دریافت نشده است. او خاطرنشان کرد که در آب‌های کیش هیچ سابقه‌ای از حمله پستانداران دریایی یا حتی کوسه‌ها به انسان وجود ندارد. 

وی همچنین به گستردگی زیستگاه نهنگ‌های گوژپشت اشاره کرد و گفت که این گونه ممکن است در آب‌های سطحی، عمیق، مناطق قطبی و حتی در آب‌های گرمسیر یافت شود. محمدی افزود که این پستانداران دریایی از نظر اکولوژیک و در زنجیره غذایی اقیانوس‌ها اهمیت ویژه‌ای دارند. هرچند در منطقه حساسیت بالایی نسبت به شکار نهنگ‌ها و دیگر گونه‌های آبزی وجود دارد و گزارشی از این نوع تخلفات دریافت نشده، اما تهدیدات مختلفی مانند تورهای ماهیگیری کف‌روب (ترال)، ورود آلاینده‌های صنعتی به دریا، طوفان و اختلالات صوتی می‌تواند به مرگ و میر این موجودات منجر شود.

وی توضیح داد که نهنگ‌های گوژپشت از طریق امواج صوتی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و ایجاد صداهای مصنوعی ناشی از فعالیت‌های صنعتی و دیگر اقدامات انسانی در آب، ممکن است به مختل شدن ارتباطات آنها و حتی مرگشان منجر شود.

این نهنگ‌ها که در دسته نهنگ‌های بی‌دندان و از خانواده نهنگ‌های بالن‌دار هستند، با توجه به شکل و ارتفاع فواران آب از سوراخ بینی‌شان قابل شناسایی‌اند. نهنگ‌های گوژپشت بچه‌زا هستند و در هر دوره بارداری یک تا دو نوزاد به دنیا می‌آورند. نوزادان این نهنگ‌ها در زمان تولد حدود چهار متر طول و ۳۸۰ کیلوگرم وزن دارند. 

ویژگی‌های بدنی نهنگ‌های گوژپشت از جمله نقش و نگارهای مشخص و بال‌های طویلشان که به یک سوم طول بدنشان می‌رسد، از آنها موجوداتی منحصر به فرد ساخته است. نهنگ‌های گوژپشت بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ بالن در آرواره‌های خود دارند و ۱۴ تا ۳۵ شیار شکمی در بدن آنها دیده می‌شود. ماده‌های این گونه از نرها بزرگ‌تر هستند و این تفاوت می‌تواند تا حدود ۱.۵ متر هم برسد.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
  • پربیننده‌ترین‌ها

  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    وب گردی

      دیگر رسانه ها