خبرهای داغ
کدخبر: ۸۳
تاریخ خبر:

جستجوی هوشمندانه برای جفت‌یابی تنهاترین درخت جهان!

دانشمندان با استفاده از هوش مصنوعی در تلاشند تا جفتی برای نخل وود، تنهاترین درخت جهان، بیابند. این اقدام می‌تواند به حفظ گونه‌ای نادر از انقراض کمک کند.

جستجوی هوشمندانه برای جفت‌یابی تنهاترین درخت جهان!

سایت خبری پنجره به نقل از فرادید؛ در سال ۱۸۹۵، گیاه‌شناسی به نام جان مدلی وود تنها نمونه‌ای از نخل وود (Encephalartos woodii) را در منطقه حفاظت‌شده جنگلی انگویه در آفریقای جنوبی کشف کرد. این نخل تنها شامل ساختارهای تولیدمثلی نر است و تاکنون هیچ نمونه ماده‌ای از آن یافت نشده است. سیکادها، نوعی گیاه باستانی که حدود ۳۰۰ میلیون سال پیش ظاهر شدند، به‌طور جداگانه مخروط‌های نر و ماده تولید می‌کنند. اگرچه نخل وود از طریق شاخه‌های نورسته تکثیر می‌شود و تعداد زیادی از این شاخه‌ها در باغ‌های گیاه‌شناسی جهان پراکنده شده‌اند، اما تولیدمثل جنسی برای بقای طولانی‌مدت این گونه ضروری است.

دانشمندان برای یافتن جفت ماده، پهپادهایی را بر فراز جنگل‌های دورافتاده و غیرقابل دسترس سیکاد به پرواز درآورده و از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل تصاویر بصری گرفته شده استفاده کردند. لورا سینتی، یکی از محققان دانشگاه ساوث‌هَمپتون و بنیانگذار C-LAB، توضیح می‌دهد که رویکرد پروژه آن‌ها بر شناسایی بصری سیکادها از بالا تمرکز دارد. الگوریتم‌های هوش مصنوعی با استفاده از تصاویر گرفته شده توسط پهپادها، سیکادها را از دیگر درختان تشخیص می‌دهند.

تنهاترین درخت جهان

نقشه‌برداری هوایی پهپادها در جستجوی شریک ماده برای یکی از کمیاب‌ترین گیاهان جهان 

در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۴، بررسی‌های انجام شده توسط دوربین‌های پهپاد هزاران تصویر را از ۷۹ هکتار جنگل Ngoye ثبت کردند. این تصاویر در پنج طول موج مختلف گرفته شده‌اند تا نشانه‌های طیفی منحصربه‌فرد سیکادها را شناسایی کنند. سینتی اظهار داشت که این تیم با استفاده از مدل‌های تشخیصی و تصاویر مصنوعی، توانایی مدل هوش مصنوعی را در تشخیص سیکادها بهبود بخشیدند. با وجود چالش‌های تجزیه و تحلیل تصاویر در مناطق تپه‌ای و پوشش ابری، تیم تحقیقاتی قصد دارد مدل خود را اصلاح کرده و پهپادها را برای بررسی نزدیکتر به کار گیرد.

در صورتی که درخت ماده‌ای مکان‌یابی شود، احتمالاً آن را از طبیعت خارج کرده و در محیط‌های کنترل‌شده گرده‌افشانی می‌کنند. سپس بذرهای تولید شده به دقت کاشته می‌شوند تا نهال‌های بارور و سالمی تولید شوند که می‌توانند به زیستگاه بومی خود بازگردانده شوند. این اقدام امیدوار است که به حفظ نخل وود و جلوگیری از انقراض آن کمک کند.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
  • پربیننده‌ترین‌ها

  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    وب گردی

      دیگر رسانه ها