خبرهای داغ
کدخبر: ۳۶۳۷
تاریخ خبر:

یحیی ابراهیم سنوار رئیس حماس کیست؟

رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که یحیی سنوار، رهبر شاخه نظامی و سیاسی حماس، در حمله امروز اسرائیل به غزه ترور شده است. در حالی که جنبش حماس هنوز بیانیه‌ای درباره این ادعا منتشر نکرده، خبر ترور سنوار توجهات زیادی را جلب کرده است.

یحیی ابراهیم سنوار رئیس حماس کیست؟

یحیی ابراهیم سنوار، رئیس دفتر سیاسی و نظامی حماس در نوار غزه، پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران به این مقام رسید. او بنیان‌گذار سرویس امنیتی حماس به نام "مجد" است که تمرکز اصلی آن بر مسائل امنیت داخلی قرار دارد.

سنوار، که با کنیه ابو ابراهیم شناخته می‌شود، در اردوگاه پناهجویان خان یونس در جنوب نوار غزه به دنیا آمد. والدین او اهل اشکلون بودند اما به خاطر آواره شدن فلسطینیان در پی جنگ ۱۹۴۸ مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند.

سنوار در سال ۱۹۸۲ و در سن ۱۹ سالگی به خاطر «فعالیت‌های اسلامی» برای اولین بار توسط اسرائیل دستگیر شد و پس از آن در سال ۱۹۸۵ نیز دوباره بازداشت شد. او در سال ۱۹۸۸ به چهار بار حبس ابد محکوم شد، اما در سال ۲۰۱۱ در پی مبادله ۱۰۲۷ زندانی فلسطینی با "گیلعاد شالیط" نظامی اسرائیلی، آزاد شد. تحلیلگران اسرائیلی بر این باورند که آزادی سنوار، یکی از بزرگترین اشتباهات اسرائیل در برابر منافع خود بوده است.

پس از آزادی، سنوار ارتباطات نزدیکی با شاخه‌های نظامی و امنیتی حماس برقرار کرد و به دلیل تسلط به زبان عبری و آگاهی از فعالیت‌های جاسوسان اسرائیلی، به فردی با نفوذ تبدیل شد. او همچنین در سال ۲۰۱۵ به عنوان «تروریست بین‌المللی» از سوی وزارت خارجه آمریکا معرفی شد و در ماه مه ۲۰۲۱ نیز خانه و دفتر او در حملات هوایی اسرائیل به غزه هدف قرار گرفت.

سنوار پس از آزادی از زندان به دنبال انجام عملیاتی بزرگ برای آزادسازی فلسطین بود. او در آوریل ۲۰۲۲ در نطقی تلویزیونی از مردم خواست که به هر شکل ممکن به اسرائیل حمله کنند و در سال ۲۰۲۱ نیز از ایران به خاطر حمایت‌هایش از مقاومت فلسطین قدردانی کرد.

با وجود زیر ذره‌بین بودن حماس پس از ترور هنیه، برخی گزارش‌ها از جمله از روزنامه جروزالم پست، نشان می‌دهد که سنوار هنوز هم با مبارزان و رهبران این گروه در دیگر نقاط خاورمیانه ارتباط دارد. او در تعاملات خود بسیار محتاط بود و سعی می‌کرد از خطرات احتمالی ناشی از ترور دیگر مقام‌های ارشد حماس و حزب‌الله لبنان جلوگیری کند.

به گفته روزنامه سعودی الشرق الاوسط، تنها تعداد کمی از مقام‌های ارشد حماس از مکان پنهان‌سازی سنوار آگاه بودند، اما او همچنان قادر بود با افراد خود ارتباط برقرار کند و به نقاط مختلف غزه سرکشی کند.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
  • پربیننده‌ترین‌ها

  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    وب گردی

      دیگر رسانه ها

      ×

      برای حمایت ما لطفا روی یکی از تبلیغات کلیک کنید

      کلیک