خبرهای داغ
کدخبر: ۳۱۶۹
تاریخ خبر:

انتظار برای اینترنت با کیفیت؛ فیلترینگ و وعده‌های دولت در کانون توجه

چشم‌انتظاری برای دسترسی به اینترنت با کیفیت مطلوب به یک معضل ادامه‌دار تبدیل شده است؛ موضوعی که بارها در وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور به‌ویژه در حوزه اینترنت مطرح شده، اما همچنان اخبار افت کیفیت اینترنت و تأثیرات فیلترینگ بر زندگی روزمره مردم ادامه دارد. در حالی که حساسیت جامعه نسبت به این موضوع هر روز افزایش می‌یابد، امیدواری‌ها به این است که دولت به وعده‌های خود عمل کرده و مشکلات دیرینه اینترنت را به سرعت حل کند.

انتظار برای اینترنت با کیفیت؛  فیلترینگ و وعده‌های دولت در کانون توجه

 اولین جلسه «شورای عالی فضای مجازی» دولت سیزدهم در تاریخ ۱۰ مهر با حضور رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضاییه و دیگر اعضای شورا در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد تا به مسائل مرتبط با فضای مجازی، به‌ویژه فیلترینگ، پرداخته شود. این موضوع از روزهای ابتدایی فعالیت دولت جدید مورد تأکید متولیان این حوزه بوده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ستار هاشمی، در اولین روز کاری‌اش به پرسش‌های خبرنگاران درباره فیلترینگ پاسخ داد و تأکید کرد که سیاست‌گذاری محدودیت‌های اینترنت در وزارت ارتباطات انجام نمی‌شود، اما از مطالبات مردم کاملاً آگاه هستند. او همچنین اذعان کرد که وضعیت فعلی به‌واسطه استفاده از فیلترشکن‌ها قابل قبول نیست و نیاز به «بازطراحی» دارد.

 انتظار جمعی برای پاسخگویی

با تغییرات گسترده‌ای که در زندگی مردم به‌واسطه فضای مجازی ایجاد شده، اهمیت اینترنت به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. مشکلاتی نظیر کندی سرعت اینترنت که وزرای ارتباطات در دولت‌های مختلف به آن پرداخته‌اند، به دلایل متعددی از جمله قدیمی بودن زیرساخت‌ها و فیلترینگ نسبت داده شده است. در حالی که پیش از همه‌گیری کرونا، شبکه‌های مجازی بیشتر برای سرگرمی استفاده می‌شد، اکنون این پلتفرم‌ها به یکی از ارکان اصلی زندگی مردم تبدیل شده‌اند و تأثیر زیادی بر جنبه‌های اقتصادی آن‌ها دارند.

این تحول باعث افزایش حساسیت اجتماعی نسبت به کیفیت و وضعیت اینترنت شده و فیلترینگ به یکی از شعارهای انتخاباتی رئیس‌جمهور تبدیل گشته است. پزشکیان، وزیر ارتباطات، در نشست خبری اخیر نیز به سؤالات درباره فیلترینگ پاسخ داد و گفت که پس از سفر به آمریکا و یک سفر استانی، به این موضوع رسیدگی خواهد کرد. این‌ها نشان‌دهنده انتظار جمعی برای حل مسئله‌ای است که وعده‌های بسیاری درباره آن داده شده است.

 لزوم شفافیت در سیاست‌های فیلترینگ

یکی از دلایل اصلی نارضایتی مردم از سیاست‌های فیلترینگ، نبود شفافیت در فرآیندهای تصمیم‌گیری است. مشخص نیست که چه مواردی در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه فیلتر می‌شود و بر اساس چه مصوبه‌ای این کار انجام می‌گیرد. این عدم شفافیت باید برطرف شود تا مردم بتوانند روندها را درک کنند و از آن‌ها مطلع باشند.

وزارت ارتباطات باید با جلب نظر صاحب‌نظران و ایجاد شفافیت، اعتماد عمومی را جلب کند. اگر فقط مسئولان در فواصل زمانی نامشخص صحبت کنند و مردم هیچ حسی از پیشرفت امور نداشته باشند، این موضوع می‌تواند به نگرانی و فشار بر مسئولان منجر شود و اوضاع را پیچیده‌تر کند.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    وب گردی

      دیگر رسانه ها

      ×

      برای حمایت ما لطفا روی یکی از تبلیغات کلیک کنید

      کلیک