خبرهای داغ
کدخبر: ۱۹۳۱
تاریخ خبر:

انواع روش‌های مامان بزرگ ها برای خشک کردن آلو سیاه در خانه

اگر دوست دارید آلوی سیاه این میوه خوشمزه تابستانی را خشک کرده و در تمام طول سال از آن لذت ببرید با ما همراه باشید.

انواع روش‌های  مامان بزرگ ها برای خشک کردن آلو سیاه در خانه

خشک کردن آلو سیاه نیز یکی از ساده ترین روش های نگهداری است که به صورت متنوعی انجام می‌شود. در این مطلب قصد داریم روش های کاربردی برای خشک کردن آلو سیاه را به شما آموزش دهیم.

آلو یکی از خوشمزه ترین و  قدیمی ترین میوه های تابستانی است که با رنگ های متنوع (از زرد روشن تا بنفش تیره و سیاه) در طبیعت یافت می‌شود. این میوه سرشار از ویتامین های مفید و آنتی اکسیدان هایی است که برای سلامتی بدن بسیار مفید بوده و در پیشگیری از بیماری های مختلف موثر است.

ویتامین های K و C و همچنین پتاسیم، منگنز و مس به وفور در آلو یافت می‌شود که ارزش غذایی آن را افزایش می‌دهد.

یکی از این آلوهای خوشمزه و مفید آلوی سیاه است. این محصول ارزش غذایی بسیار بالایی دارد زیرا سرشار از ویتامین A و برخی از انواع ویتامین های گروه B است و همچنین در زمان خشک شدن، درصد پتاسیم، مس و منگنز به نسبت حجم و وزن آن افزایش می یابد.

از فواید آن می توان به کمک به درمان یبوست، کاهش قند خون و عملکرد بهتر قلب اشاره کرد که در این مورد با سایر آلوها رایج است، اما مصرف بیش از پنج یا شش آلوی سیاه می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند اسهال یا اختلال در قند خون شود.

مراحل خشک کردن آلو سیاه

چرا آلو را خشک می کنیم؟

آلو فواید زیادی دارد و خوردن آن برای سلامتی مفید است و از نظر طعم نیز عالی است و در برخی از غذاهای سنتی ایرانی استفاده می‌شود، اما به دلیل ویژیگی های زیست ژنتیکی این میوه؛ همیشه در دسترس نیست.

آلو سیاه تنها در مدت زمان بسیار کوتاهی در دسترس است به همین دلیل از قدیم الایام آن را خشک می کردند تا در تمام طول سال از آن مصرف کنند یا به عنوان طعم دهنده به غذا اضافه کنند.

برای خشک کردن آلو سیاه  روش های متعددی وجود دارد که در این مطلب به آنها می‌پردازیم. در مطالب پیشین در مورد خشک کردن زردآلو صحبت کردیم، حال نوبت به میوه خوشمزه آلو سیاه است.

مراحل خشک کردن آلو سیاه

شست و شو آلوی سیاه

ابتدا میوه مناسب را انتخاب کرده و آن را خوب بشویید و خشک کنید.  اگر آلوها خیلی نرم باشند، جدا کردن هسته ها واقعاً دشوار است.

جداسازی هسته های آلو

در حالی که آلو را می‌توان به طور کامل خشک کرد، اما اگر میوه‌ها را هسته بگیرید و آن را به نصف یا چهار قسمت کنید، نتایج بهتری خواهید گرفت. اگر می خواهید آلو کامل را خشک کنید، باید  آن را بلانچ کنید.

برای این کار باید آلوها را برای یک تا دو دقیقه در آب جوش قرار داده و سپس در حمام آب یخ فرو ببرید.

در صورتی که قصد دارید آلوها را اسلایس کنید. بعد از شست و شو آنها را دو نیم کنید.

 هر نصف یک آلو را بگیرید و به آرامی بچرخانید تا نصف میوه از هم جدا شوند. هسته را بردارید و دور بریزید.

برای خشک شدن سریعتر (یا اگر آلوهای شما بزرگ هستند)، هر نیمه را به ۴ قسمت برش دهید یا به قطعات ۱/۲ تا ۳/۴ اینچی خرد کنید.

آلوها را در سینی قرار  دهید

نیمه های برش خورده آلو را روی سینی قرار دهید.

اگر بخواهید می‌توانید آن‌ها را به سمت بالا قرار دهید تا به سینی نچسبند، اما بهتر است این کار را انجام ندهید. طبق تجربه بهتر است آلوهای اسلایس شده را از سمت بریده شده روی سینی قرار دهید. ب این کار کناره‌های آلو با هم جمع نمی‌شوند و  محصول صاف‌تری به شما می‌دهد که نگهداری آن راحت‌تر است.

خشک کردن آلو سیاه در فر

در این روش ابتدا آلوها را بشویید و سپس از وسط نصف کنید تا هسته آن جدا شود. سپس آلوها را به قطرهای مساوی برش دهید، سپس برش ها را روی فر توری فلزی با فواصل مناسب قرار دهید. یک سینی زیر فر توری فلزی قرار دهید تا آب میوه روی آن بریزید و تبخیر شود. دمای فر را بین ۱۷۵ تا ۲۰۰ درجه تنظیم کنید و هر دو ساعت یکبار آن ها را چک کنید تا در صورت خشک شدن میوه، فر را خاموش کنید، این روش معمولا در فر ۸ ساعت طول می‌کشد.

خشک کردن آلو سیاه در نور مستقیم خورشید

پس از شستن و برش میوه ، هسته آن را جدا کرده و آلوها را برش داده، روی سطح سینی پهن کرده و روی سینی را با توری پارچه ای بپوشانید تا میوه ها در دسترس حشرات و گرد و خاک نباشد.

سپس آن را در معرض نور خورشید و در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود. شب برای اینکه روی میوه شبنم نشیند؛ سینی را به داخل خانه ببرید. بسته به رطوبت هوا و دما، فرآیند خشک شدن کوتاه یا طولانی خواهد شد، وقتی یک طرف میوه کاملا خشک شد آلو ها را زیر و رو  کرده و این کار را تکرار کنید.

روش خشک کردن دودی آلو سیاه

در این روش بهتر است از آلوهای درشت استفاده شود، پس از مراحل شستن، هسته برداشتن و اسلایس کردن، آنها را روی ظرف درب داری قرار داده، سپس مقداری گوگرد زیر محفظه جمع کرده و می سوزانیم تا آلوها دودی شوند.

با استفاده از حرارت و دود ایجاد شده  آلو سیاه خشک و دودب می‌شود. بعد از نیم ساعت آلوها را در سینی بچینید و در زیر نور مستقیم آفتاب قرار دهید تا مدتی خشک شوند. در این روش عصاره موجود در آلو در آن باقی می ماند و رنگ شفاف و زیبایی دارد.

خشک کردن آلو سیاه با نمک

ساده ترین راه برای خشک کردن آلو خشک کردن آن با نمک و حرارت است. در این روش که در تابستان بهتر است، در مراحل اولیه  مانند بالا (شستشو، هسته کندن و برش) را انجام می دهیم. سپس برش ها را روی سطح صافی قرار دهید و روی آن ها نمک بریزید تا هم خوش طعم تر شوند و هم آلوها سودایی شوند تا  خراب نشوند. می توان آنها را در آفتاب، بیرون از منزل یا روی بخاری، شوفاژ و … قرار داد تا خشک شوند و باید سریعتر مصرف شوند.

خشک کردن آلو سیاه با خشک‌کن

یکی از رایج‌ترین روش‌های خشک کردن آلو در منزل، استفاده از دستگاه میوه خشک‌کن است. درواقع اگر در خانه دستگاه میوه خشک‌کن دارید، خشک کردن میوه‌های مختلف برایتان بسیار راحت خواهد بود. برای این کار باید آلوها را به هر شکلی که دوست دارید برش بزنید و سپس آن‌ها را با فاصله داخل دستگاه میوه خشک‌کن بچینید و اجازه دهید به آرامی خشک شوند.

اگر دستگاه میوه خشک‌کن شما درجه‌بندی دارند، بهتر است دمای آن را روی ۴۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا آلوها به آرامی و با کیفیت بالاتری خشک شوند. به طور متوسط خشک کردن آلو در میوه خشک‌کن بین ۸ تا ۱۴ ساعت طول می‌کشد. طبعاً هر چقدر ضخامت آلوهای برش خورده بیشتر باشد، به زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارد.

خشک کردن آلو با پنکه

یکی دیگری از روش‌های خشک کردن آلو برای افرادی که به آفتاب و فر دسترسی ندارند، پنکه است. برای خشک کردن آلو با پنکه باید آلوها را از وسط برش دهید و هسته آن‌ها را جدا کنید. سپس آلوها را در سینی بچینید و در برابر باد پنکه قرار دهید تا خشک شوند.

چند نکته در طرز خشک کردن آلو سیاه با پوست

انتخاب آلوهای باکیفیت، نقش اساسی در دستیابی به آلو خشک‌هایی خوشمزه و مرغوب ایفا می‌کند. در ادامه به چند نکته کلیدی برای انتخاب آلو سیاه مناسب جهت خشک کردن می‌پردازیم:

  •     به دنبال آلوهای گوشتی مانند شابلونی یا بخارا باشید. این آلوها طعمی غنی‌تر و بافتی دلچسب‌تر به آلو خشک شما می‌دهند.
  •     هر چه آلوها شیرین‌تر باشند، طعم نهایی آلوهای خشک شده نیز مطبوع‌تر و دلچسب‌تر خواهد بود. اما اگر به طعم ترش و ملس تمایل دارید، می‌توانید از آلوهای ترش نیز استفاده کنید.
  •     از آلوهای خیلی نرم یا له شده خودداری کنید. این آلوها ممکن است در حین خشک شدن شکل خود را از دست بدهند و له شوند.

روش نگهداری آلو سیاه خشک

وقتی آلوها کاملاً خشک شد ، آلوها را در شیشه های درب بسته یا کیسه های فریزر بسته بندی کنید.

شما چند گزینه برای نگهداری آنها دارید:

  •     در یک جای مرطوب خنک در دمای اتاق
  •     در فریزر

چگونه متوجه شویم آلو سیاه کاملا خشک شده است؟

اگر در مورد خشک بودن آلو  شک دارید، یک آزمایش خوب این است که نمیوه خشک خود را بسته بندی کنید و شیشه یا کیسه را برای یک روز یا بیشتر روی پیشخوان بگذارید . اگر همانطور خشک ماند کار شما درست بوده است.

سپس می توانید انتخاب کنید که آنها را بیشتر خشک کنید یا فریز کنید. آلو خشک به راحتی تا یک سال و شاید بیشتر دوام می آورد.

مزاج آلو سیاه خشک | آلو در طب سنتی

آلو خشک از نظر طب سنتی مزاج متفاوتی با آلو تازه ندارد. هر دو آلو سرد مزاج هستند، بنابراین برای افراد با مزاج گرم و خشک بسیار عالی است.

برای افراد سرد مزاج نیز مصرف این میوه به صورت خشک یا تازه با عسل توصیه می شود. به هیچ عنوان آلو یا میوه های مشابه را از رژیم غذایی حذف نکنید. شاید تصور شود که قند موجود در آن ها باعث افزایش وزن می‌شود، اما یک رژیم غذایی مناسب و سالم هرگز  بدونمصرف میوه و سبزیجات ممکن نیست.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
  • پربیننده‌ترین‌ها

  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    وب گردی

      دیگر رسانه ها