خبرهای داغ
کدخبر: ۲۷۳۴
تاریخ خبر:

خواص جادویی پیاز بر پوست و سلامتی که نمی‌دانستید

متخصصان تغذیه و سلامتِ در یکی از دانشگاه های تحقیقاتی نیجریه، دریافتند که پیاز می تواند، سطح قند خون را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

خواص جادویی پیاز بر پوست و سلامتی که نمی‌دانستید

قبل از اینکه درباره‌ی خواص پیاز صحبت کنیم باید آن را بیشتر بشناسیم. پیاز یکی از سبزیجاتی است که درواقع ریشه‌ی آن را مصرف می‌کنیم. این گیاه در فارسی پیاز نامیده می‌شود، هندی‌ها به آن دونگری می‌گویند و در هر منطقه‌ای به یک نام مشهور است.

از دیگر سبزیجات هم‌خانواده‌ی پیاز می‌توان به سیر، تره فرنگی، پیازچه، موسیر و پیاز چینی اشاره کرد. گیاه پیاز برگ‌های سبز مایل به آبی دارد، بعد از اینکه برگ‌ها به اندازه‌ی کافی رشد کردند ریشه شروع به رشد می‌کند و به شکل پیازی که مصرف می‌کنیم در می‌آید.

پیاز در سراسر دنیا ‌و تقریبا در تمام شرایط آب‌وهوایی کشت می‌شود. معمولا از آن برای تهیه‌ی غذا استفاده کرده یا آن را تبدیل به ترشی می‌کنند. همچنین اغلب افراد این ریشه‌ی تند و ترد را به صورت خام همراه با غذا می‌خورند. عطر پیاز بسیار قوی است و با اولین برشی که به آن می‌زنید می‌توانید عطر تند آن را استشمام کنید.

پیاز یک گیاه است با ساقه‌ای کوتاه، برگ‌های گوشتی و ریشه‌ای متورم که مواد غذایی را در قسمت ریشه ذخیر می‌کند تا بتواند در شرایط آب‌وهوایی سخت زنده بماند.

آیا پیاز برای شما خوب است؟

پیاز پر از فایده است؛ فرقی هم ندارد خام خورده شود یا پخته، روز خورده شود یا شب، به هر حال تمام اعضای خانواده‌ی پیازها برای سلامتی مفید هستند. پیاز منبعی عالی از ویتامین‌های C و B۶، فولات، آهن و پتاسیم است. سرشار از منگنز است و از شما در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت می‌کند.

دو ماده‌ی شیمیایی آلیوم و آلیل دی سولفید موجود در پیاز پس از مصرف تبدیل به آلیسین می‌شوند که بر اساس شواهد بعضی از تحقیقات برای مبارزه با سرطان و دیابت مفید است. همچنین سختی رگ‌ها را کاهش داده و فشار خون را هم پایین می‌آورد.

در پیاز نوعی آنتی اکسیدان به نام کوئرستین وحود دارد که با انواع التهاب مبارزه می‌کند. پس اگر می‌خواهید سوپی سرشار از آنتی اکسیدان بخورید حتما در آن پیاز بریزید.

شاید باور نکنید اما اسانس پیاز هم فواید زیادی دارد. این روغن معطر ضدعفونی کننده و ضد باکتری است و می‌توانید برای تمیز کردن پوست یا سطوح از آن استفاده کنید. اگر پیاز و سیر را با هم ترکیب کنید خواصشان افزایش پیدا می‌کند. این ترکیب را می‌توانید به عناون داروی ضد افسردگی، مسکن، ضد انعقاد خون و ضد التهاب مصرف کنید.

مصرف پیاز در کاهش وزن هم تأثیر دارد. جایگزین کردن آن‌ها با غذاهای پرکالری می‌تواند در طولانی مدت برای کاهش وزن مؤثر باشد

خواص مصرف پیاز بر سلامتی

آلیوم و آلیل دی سولفید دو ترکیب فیتوشیمیایی موجود در پیاز هستند که خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش می‌دهند، قند خون را تنظیم می‌کنند، التهاب‌ها را کاهش داده و به التیام عفونت کمک می‌کنند. در ادامه با تأثیرات باورنکردنی پیاز بر سلامتی آشنا می‌شویم.

۱. مبارزه با سرطان از خواص پیاز است

طبق مطالعات انجام شده توسط دانشگا گلف، پیاز قرمز در از بین بردن سلول‌های سرطانی سرطان سینه و روده‌ی بزرگ تأثیر بسیار زیادی دارد. پیاز قرمز مقدار زیادی کورستین و آنتوسیانین دارد که هر دو خواص ضدسرطانی دارند. روش عملکردی پیاز به این شکل است که محیط را برای ارتباط سلول‌های سرطانی با یکدیگر نامساعد کرده، از رشد آن‌ها جلوگیری می‌کند و در طولانی مدت آن‌ها را به سمت خودکشی هدایت می‌کند. همچنین مشخص شده است افرادی که به صورت منظم پیاز مصرف می‌کنند کمتر از دیگران به سرطان دچار می‌شوند. پس به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه می‌توانید همراه غذاها پیاز قرمز مصرف کنید.

۲. تأمین سلامت قلب

فلانوئیدهای موجود در پیاز قرمز می‌توانند به سلامت قلب کمک کنند. همچنین پیاز سرشار از گوگردهای ارگانیک است که می‌توانند از شما در برابر بیماری‌های قلبی محافظت کنند. یک مطالعه که در آٰرژانتین انجام شده نشان داده است مصرف ترکیبات گوگردی ارگانیک موجود در پیاز می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد. یکی دیگر از مواد موجود در پیاز تیوسولفینات است که خاصیت رقیق کننده‌ی طبیعی خون عمل می‌کند و خطر حمله‌ی قلبی و سکته را کاهش می‌دهد.

کوئرستین موجود در پیاز با خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد با بیماری‌های قلبی مبارزه کرده، سلامت قلب را تقویت می‌کند. پیاز یکی از مواد اصلی غذاهای فرانسوی است و باعث شده است که علی‌رغم رژیم غذایی پرکالری فرانسوی‌ها، میزان بیماری‌های قلبی در بین مردم فرانسه بسیار پایین باشد.

پیاز سطح کلسترول را کنترل کرده، میزان آن را در بدن تنظیم می‌کند و با این کار از قلب محافظت می‌کند. طبق گزارش انتشارات دانشگاه کمبریج، فلانوئیدهای موجود در پیاز به کاهش سطح LDL یا همان کلسترول بد در افراد چاق کمک می‌کند.

همچنین پیاز از چسبیدن پلاکت‌های خون به یکدیگر و لخته شدن خون جلوگیری کرده، خطر حملات قلبی را کاهش می‌دهد. همچنین با جلوگیری از افزایش فشار خون می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش دهد. مطالعه‌ای در این زمینه روی خرگوش‌ها انجام شده و نتایج آن نشان داده است که پیاز می‌تواند با تقویت فیبروینولیتیک از تصلب شرایین جلوگیری کند.

۳. خواص پیاز برای کنترل سطح قند خون

در مطالعه‌ای ثابت شده است که عصاره‌‌ی پیاز می‌تواند در کاهش سطح قند خون مؤثر باشد. این مطالعه بر روی موش‌های دیابتی انجام شده و نتایج دلگرم کننده‌ای داشته است. یک یاز ترکیبات گوگردی موجود در پیاز، یعنی متیل سیتئین – S، همراه با کوئرستین می‌تواند تأثیر مثبتی بر قند خون داشته باشد. البته مشخص شده است که اگر پیاز همراه با داروی ضد دیابت «متفورمین» مصرف شود اثرات مثبت خود را نمایان می‌کند. در مطالعه‌ای دیگر مشخص شد که پلی فنول‌ها، به‌خصوص آن‌هایی که در ترکیبات پیاز وجود دارد، در کنترل قند خون نقش مؤثری دارند.

۴. هضم سالم‌تر

وجود فیبر موجود در سبزیجات، یا اینولین، فواید گوارشی بسیار زیادی را در پیاز ایجاد کرده است. اینولین به‌عنوان یک منبع غذایی مناسب برای باکتری‌های مفید روده عمل می‌کند و مصرف آن، به بدن شما کمک می‌کند تا سطح مناسبی از باکتری‌های مفید را در روده حفظ کند.  با این حال، تیوسولفینات‌های موجود در پیاز با خاصیت ضد باکتریایی که دارند می‌توانند به این باکتری‌های مفید روده آسیب برسانند. پس اگر به خواص ضدباکتریایی پیاز حساس هستید، قبل از شروع مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
  • پربیننده‌ترین‌ها

  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    وب گردی

      دیگر رسانه ها

      ×

      برای حمایت ما لطفا روی یکی از تبلیغات کلیک کنید

      کلیک