خبرهای داغ
کدخبر: ۴۶۲
تاریخ خبر:

علی طیب‌نیا کیست؟ + زندگینامه و سوابق اجرایی

مسعود پزشکیان طی حکمی، علی طیب‌نیا را به سمت مشاور عالی رئیس جمهور منصوب کرد. طیب‌نیا پیش از این در دولت‌های حسن روحانی، محمد خاتمی و مرحوم هاشمی رفسنجانی هم در پست‌های اجرایی قرار داشته است.

علی طیب‌نیا کیست؟ + زندگینامه و سوابق اجرایی

علی طیب‌نیا در تاریخ ۱۶ فروردین ماه سال ۱۳۳۹ در اصفهان به دنیا آمد. او در خانواده‌ای مذهبی بزرگ شد و از نوجوانی به فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی مشغول بود. این علاقه و فعالیت‌ها تا دوران دانشجویی نیز ادامه یافت و او با همکاری دیگر دانشجویان، نشریه داخلی "جوان مسلمان" را در دانشگاه تهران منتشر کرد.

علی طیب‌نیا در دوران دبیرستان در رشته ریاضی مدرک دیپلم خود را دریافت کرد و با کسب رتبه ۱۶ در کنکور سراسری، در رشته اقتصاد دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت. انتخاب رشته اقتصاد به توصیه شهید بهشتی انجام شد که بر لزوم تحصیل در این رشته تاکید داشت. پس از تعطیلی دانشگاه‌ها به دلیل انقلاب فرهنگی، او دوران کارشناسی خود را در سال ۱۳۶۴ به پایان رساند.

علی طیب نیا

بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی از دوره کارشناسی، طیب‌نیا در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کرد و با کسب رتبه یک وارد دانشگاه شد. او در سال ۱۳۷۶ برای ادامه تحصیل در دوره دکترا اقدام کرد و با کسب رتبه یک، دوره دکترای اقتصاد خود را در دانشگاه تهران گذراند. پایان‌نامه دکترای او به بررسی مساله تورم در ایران اختصاص داشت که بخشی از آن را در دانشگاه لندن تکمیل کرد.

علی طیب‌نیا در طول دوران فعالیت خود، نقش‌های مختلفی در دولت‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی و حسن روحانی ایفا کرد. او به طور پیوسته دبیر و مشاور کمیسیون اقتصادی دولت بود و در سال ۱۳۷۶ به عنوان معاون طرح و بررسی (امور اقتصادی) و معاون رئیس جمهور وقت فعالیت می‌کرد و همه مسئولیت‌های اقتصادی معاون اجرایی رئیس جمهور را بر عهده داشت. پس از حذف مسئولیت معاونت رئیس جمهور در امور اجرایی در دولت دوم سیدمحمد خاتمی، طیب‌نیا با عنوان معاون هماهنگی امور اقتصادی و فنی معاون اول رئیس جمهور به فعالیت خود ادامه داد و همچنین مسئولیت ستاد مدیریت بحران کشور را نیز بر عهده داشت.

در سال ۱۳۸۴، او به عنوان معاون امور اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی (سازمان برنامه و بودجه) منصوب شد و بودجه‌های سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ با نظارت او تدوین گردید. علاوه بر این، در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ نماینده رئیس جمهور در شورای پول و اعتبار بود و به صورت همزمان معاونت امور اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و عضویت در شورای اقتصاد کشور را نیز بر عهده داشت.

علی طیب نیا

در سال ۱۳۹۲، علی طیب‌نیا با رای قاطع ۲۷۴ رای از ۲۸۴ رای ماخوذه در مجلس شورای اسلامی، به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی در دولت حسن روحانی منصوب شد و توانست بالاترین رای اعتماد وزرا در تاریخ جمهوری اسلامی ایران را کسب کند.

سوابق اجرایی علی طیب‌نیا شامل موارد متعددی از جمله دبیر کمیسیون اقتصاد نهاد ریاست جمهوری، معاون طرح و بررسی نهاد ریاست جمهوری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و فنی نهاد ریاست جمهوری، معاون اقتصادی و هماهنگی امور برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مشاور کمیسیون اقتصاد هیات دولت نهاد ریاست جمهوری، کارشناس پولی و بانکی شورای پول و اعتبار، دبیر هیات امناء حساب ذخیره ارزی، نماینده رئیس جمهور در کارگروه قانون استفاده از حداکثر توان داخلی، دبیر ستاد تنظیم بازار نهاد ریاست جمهوری، عضو ستاد اقتصادی دولت، مشاور نخست‌وزیری، عضو هیات علمی گروه اقتصاد اجتماعی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، مدیر گروه اقتصاد اجتماعی-نهادی دانشگاه تهران، و عضو هیات تحریریه چندین مجله علمی و پژوهشی می‌باشد.

علی طیب نیا

علی طیب‌نیا استاد تمام دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است و کتب و مقالات متعددی در حوزه اقتصاد تدوین کرده است. او همچنین در تاریخ‌های ۱۷ آذر ۱۳۹۲، ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ و ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ از مجلس شورای اسلامی کارت زرد دریافت کرد.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
  • پربیننده‌ترین‌ها

  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    وب گردی

      دیگر رسانه ها