خبرهای داغ
کدخبر: ۶۹۷
تاریخ خبر:

زندگی‌نامه و سوابق عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی خارجه

مسعود پزشکیان لیست وزرای پیشنهادی را به مجلس ارسال کرد که در میان آن‌ها، سید عباس عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه معرفی شده است.

زندگی‌نامه و سوابق عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی خارجه

سید عباس عراقچی، متولد ۱۴ آذر ۱۳۴۱ در تهران، دیپلمات و سیاستمدار ایرانی است که به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه از سوی رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است. او در حال حاضر دبیر شورای راهبردی روابط خارجی است و پیش از این از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ به عنوان معاون سیاسی وزیر امور خارجه فعالیت می‌کرد. عراقچی همچنین یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ بوده و در مذاکرات هسته‌ای در وین حضور داشته است.

عباس عراقچی

عراقچی تحصیلات خود را در رشته روابط بین‌الملل از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه آغاز کرد و مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۶۸ دریافت کرد. او سپس در رشته علوم سیاسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی به تحصیل ادامه داد و مدرک کارشناسی ارشد خود را اخذ کرد. وی همچنین دکترای خود را در اندیشه‌های سیاسی از دانشگاه کنت انگلستان دریافت کرده است.

عراقچی فعالیت خود را در وزارت امور خارجه ایران از سال ۱۳۶۷ آغاز کرد و در سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۲ به عنوان سفیر ایران در فنلاند و از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ به عنوان سفیر ایران در ژاپن فعالیت کرد. او در سال ۱۳۹۲ به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه منصوب شد و پس از آن به عنوان معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه فعالیت کرد. 

عباس عراقچی

با آغاز دولت یازدهم و واگذاری مذاکرات هسته‌ای به وزارت خارجه، عراقچی از مهرماه ۱۳۹۲ به عضویت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران درآمد و در تمام مراحل مذاکرات حضور داشت. وی تا پایان مذاکرات هسته‌ای و دستیابی به توافق برجام به عنوان مذاکره‌کننده ارشد در این مذاکرات فعالیت کرد و پس از محمدجواد ظریف، نفر دوم ایران در این مذاکرات بود.

عراقچی پس از تغییر ساختار وزارت خارجه از ۱ بهمن ۱۳۹۶ تا ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ به عنوان معاون سیاسی وزیر خارجه فعالیت کرد و پس از آغاز مذاکرات برای احیای برجام، به عنوان رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران انتخاب شد و در وین، پایتخت اتریش، این مذاکرات را هدایت کرد.

عباس عراقچی جواد ظریف

او در حال حاضر به عنوان مشاور عالی وزیر امور خارجه و عضو انجمن ملی دیپلماسی نیز فعالیت دارد. عباس عراقچی به عنوان یک دیپلمات باتجربه و با سابقه در وزارت امور خارجه، نقش‌های مهمی را در سیاست خارجی ایران ایفا کرده است.

copied
ارسال نظر
 
  • ناشناس

    ما اینها را نمی شناسیم امید وارم دولت مردان با تجربه و مجلس ببینند که کاری و دین دار هستند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
  • پربیننده‌ترین‌ها

  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    وب گردی

      دیگر رسانه ها