خبرهای داغ
کدخبر: ۷۰۹
تاریخ خبر:

نگاهی به ویژگی‌های وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان

با معرفی وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان، جزئیات جدیدی درباره ترکیب کابینه و ویژگی‌های این فهرست به چشم می‌خورد. این تغییرات و انتخاب‌ها به بررسی‌های مختلفی منجر شده و حواشی متعددی را به دنبال داشته است.

نگاهی به ویژگی‌های وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان

سایت خبری پنجره به نقل از فرارو؛ فهرست وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان شامل هفت نکته قابل توجه است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

۱. سهمیه‌ها و انتساب‌ها

فهرست وزرای پیشنهادی نشان‌دهنده سهمیه‌بندی‌های خاص برای جناح‌ها و چهره‌های سیاسی است. به عنوان مثال، سردار اسکندر مومنی، نامزد وزارت کشور و احمد دنیامالی، نامزد وزارت ورزش و جوانان، هر دو از مدیران دوران مسئولیت محمدباقر قالیباف، رئیس فعلی مجلس، هستند و تحت حمایت او قرار دارند. مومنی در دوران فرماندهی قالیباف در پلیس، سمت‌های مختلفی را عهده‌دار بوده و دنیامالی نیز معاون قالیباف و مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران بوده است. عبدالناصر همتی، از اعضای حزب کارگزاران سازندگی، گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد است و وزرای پیشنهادی دادگستری، اطلاعات و نیرو، از وزرای دولت سیزدهم هستند. محمدرضا ظفرقندی به عنوان تنها چهره سیاسی اصلاح‌طلب و عباس عراقچی به عنوان نزدیک به محمدجواد ظریف در این فهرست حضور دارند.

۲. متوسط سنی

میانگین سنی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، ۵۹ سال و هفت ماه است که نسبت به کابینه دولت سیزدهم، که میانگین سنی آن ۵۳ سال بود، افزایش یافته است. ستار هاشمی و فرزانه صادق مالواجرد با ۴۸ سال سن، جوان‌ترین وزرای پیشنهادی هستند و عبدالناصر همتی با ۶۷ سال سن، مسن‌ترین وزیر پیشنهادی به شمار می‌رود.

۳. دانش‌آموختگان دانشگاه‌های خارجی

در فهرست وزرای پیشنهادی، سه نفر تحصیلات خود را در دانشگاه‌های خارجی به پایان رسانده‌اند. سیدستار هاشمی، گزینه وزارت ارتباطات، دکترای هوش مصنوعی را از دانشگاه موناش استرالیا گرفته و سیدعباس عراقچی دکترای اندیشه سیاسی را از دانشگاه کن انگلستان دریافت کرده است. سیدمحمد اتابک نیز کارشناسی ارشد مهندسی عمران را از دانشگاه میشیگان آمریکا گرفته است.

۴. زنان، اقلیت‌های قومی و دینی

فهرست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم تنها یک زن، فرزانه صادق مالواجرد، به عنوان گزینه وزارت راه را شامل می‌شود و هیچ یک از گزینه‌ها متعلق به اقلیت‌های قومی و دینی نیستند.

۵. پراکندگی میان استان‌ها

وزرای پیشنهادی در فهرست دولت چهاردهم از استان‌های مختلفی همچون خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، مرکزی، مازندران، تهران، همدان و کهگیلویه و بویراحمد متولد شده‌اند.

۶. نمایندگان مجلس

دو نفر از نمایندگان مجلس در این فهرست حضور دارند: احمد دنیامالی برای وزارت ورزش و غلامرضا نوری قزلجه برای وزارت کشاورزی.

۷. اولین وزیر از نیروی هوایی ارتش پس از ۴۳ سال

برای اولین بار پس از ۴۳ سال، نامزد وزارت دفاع از نیروی هوایی ارتش، امیر خلبان عزیز نصیرزاده، معرفی شده است. پیش از این، تمام وزرای دفاع از ارتش متعلق به نیروی زمینی بودند و سرهنگ خلبان جواد فکوری، که در سال‌های ۱۳۵۹ و ۱۳۶۰ وزیر دفاع ملی بود، تنها وزیر دفاع از نیروی هوایی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
  • پربیننده‌ترین‌ها

  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    وب گردی

      دیگر رسانه ها